کانادا دوره خاصی را در زمینه مهاجرت تجربه می کند. از طرفی نیاز شدید به نیروی انسانی بیش از پیش وجود دارد و از سوی دیگر به دلیل حضور ۹ ساله محافظه کاران ضد مهاجر در قدرت و تلاش آنان برای غیر شفاف و نیز ناکارآمد کردن حداکثری سیستم مهاجرت شاهد نوعی به هم ریختگی و سردرگمی در کلیت سیستم هستیم. با آمدن لیبرالها البته امید می رود که شاهد شرایط بهتری باشیم و مقررات منطقی در این زمینه حاکم شود.

در این مطلب تلاش می کنم امکانات پیش روی فارغ التحصیلان رشته های حرفه ای مانند پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، صاحبان آزمایشگاههای تشخیص طبی، وکلا، حسابداران، مهندسین مشاور و……..  که از آنها به عنوان افراد حرفه ای و یا Professionals یاد می شود  در شرایط فعلی یعنی مطابق مقررات موجود در  فوریه ۲۰۱۶ برای مهاجرت به کانادا بررسی کنم.

افراد حرفه ای مورد بحث ما شامل افرادی هستند که در یکی از رشته های مورد مثال ما تحصیل کرده اند و مجوز کار دریافت کرده اند این افراد شخصا مسوول اقدامات حرفه ای خود هستند اگر چه ممکن است در قالب یک مجموعه نیز به کار اشتغال داشته باشند ولی مجوز کار آنها قایم به شخص است و نمایندگی پذیر نیست.

این افراد به دو دسته کلی قابل تقسیمند:

الف- شاغلین جوان و تازه کار: افرادی که به تازگی وارد این مشاغل شده اند و زیر سی سال سن دارند و هدفشان از مهاجرت در درجه اول خود و سپس فرزندانی است که احتمالا یا هنوز دنیا نیامده اند و یا بسیار کم سن و سال هستند.

ب- شاغلین میان سال و با سابقه:  افرادی که سالهاست در این مشاغل کار کرده اند و هدفشان از مهاجرت در درجه اول ایجاد امکان برای فرزندانی است که معمولا در دهه دوم زندگی خود هستند

برای مهاجرت به کانادا  دو دسته برنامه مهاجرتی متصور است:

۱- برنامه های نیروی متخصص شامل برنامه نیروی متخصص فدرال (از مسیر سیستم ورود سریع)، برنامه نیروی متخصص کبک و نیز برنامه های جسته و گریخته نیروی متخصص استانی. این برنامه ها در شرایطی ممکن است برای دسته اول مناسب باشد

۲- برنامه های تجاری موجود شامل برنامه نیروی متخصص کبک، برنامه کارآفرینی کبک  و برنامه های تجاری استانی که این برنامه ها بیشتر مناسب دسته دوم خواهد بود

برای شروع فرایند مهاجرت به کانادا کلیک کنید

ابتدا به برنامه های نیروی متخصص می پردازیم:

زمانی بود که عملا همه افراد حرفه ای امکان اقدام در برنامه های نیروی متخصص را داشتند و بدون هر گونه مانعی نیز پذیرفته می شدند این روند دست کم در مورد برخی از این رشته ها تا پایان سال ۲۰۱۴ به خوبی برقرار بود کافی بود همت می کردند نمره زبانی به دست می آورند و آنگاه پزشک یا حسابدار و یا ….. با هزینه اندکی امکان مهاجرت داشت. این روزها البته شرایط مانند قبل نیست. برای برنامه فدرال باید از سیستم ورود سریع اقدام کنید که می توانید اینجا در مورد آن بخوانید و اینجا هم امتیاز خود را محاسبه کنید. در این برنامه افراد پروفایل می سازند و منتظر دریافت دعوتنامه از دولت فدرال می شوند این دعوتنامه البته بدون داشتن پیشنهاد شغل و یا مورد علاقه قرار گرفتن از سوی یکی از استانها شانس زیادی برای صدور ندارد به این ترتیب اگرچه پزشک و یا دندانپزشک و یا وکیل دادگستری ما امکان باز کردن پروفایل دارد ولی شانس چندانی ندارد. چرا؟

صدور پیشنهاد شغل از طرف کارفرمای کانادایی برای این افراد نشدنی است چرا که این افراد برای کار در کانادا نیازمند دریافت مجوزهای مربوطه اند یعنی وکیل باید به عضویت کانون وکلا در آید و پزشک باید در سیستم پزشکی این سامان شناخته شود. برای این داستان اولا باید اقامت داشت و ثانیا باید همه مسیر چندساله و پر فراز و نشیب آنرا طی کرد. هیچ کارفرمایی نمی تواند به پزشک بدون مجوز کار، پیشنهاد شغل بدهد اگر هم بدهد معتبر نیست پس عملا این راه بسته است فرقی نمی کند حسابدار باشید، وکیل باشید یا پزشک. این افراد دقیقا به همین دلیل شانسی برای مورد توجه قرار گرفتن از سوی استانها هم ندارند.

تنها در حالتی ممکن است در سیستم فدرال شانسی داشته باشند که سطح بالایی از زبان بدانند به گونه ای که تمام امتیاز زبان را بگیرند سن زیر سی سال داشته باشند خواهر و برادری هم در کانادا منتظرشان باشد و عملا امتیازی بالاتر از ۴۵۰ در سیستم ورود سریع بدون پیشنهاد شغل کسب کنند. در این صورت با توجه به روند انتخاب افراد که معمولا کف امتیاز انتخاب شوندگان در همین حوالی است شانسی برای انتخاب خواهند داشت. برای فهم بهتر مطلب به نتایج آخرین انتخاب در سیستم ورود سریع نگاهی بیاندازید.

برنامه نیروی متخصص کبک هم که باز است و باز نیست به فرض اینکه مشکل ثبت پرونده و داستانهای تمام نشدنی کبک را ندیده بگیریم بله محدودیتی برای اقدام نیست اما این افراد تنها زمانی شانس قبولی دارند که زبان فرانسه بسیار عالی بدانند و دست کم مدرک زبان b2 داشته باشند و از سوی دیگر سنشان زیر ۳۵ سال باشد و  اگر همسر دارند او نیز شرایط مناسبی داشته باشد. این شرایط به ندرت ممکن است در گروه های شغلی مورد اشاره ما جمع شود.  برنامه های استانی نیروی متخصص نیز عملا بی خاصیتند و کمکی به این گروه نمی کند و نامشان را نمی توان امکان نهاد. این برنامه ها مقطعی و معمولا مختص فارغ التحصیلان و یا ساکنین آن استانهاست و شرط پیسنهاد شغل نیز شاه بیت غزل پر آب چشم آنها است.

به طور خلاصه می توان گفت برنامه نیروی متخصص برای جوانان تازه کاری که تلاش زیادی در زبان آموزی داشته اند ممکن است راه حل مفیدی باشد به خصوص که معمولا هنوز توان مالی اقدام تجاری را ندارند.

درمورد برنامه های تجاری:

افراد حرفه ای موضوع بحث ما بیشتر دسته دوم هستند یعنی شاغلین میان سال و با سابقه که معمولا دفتر و دستکی برای خود دارند و چه بسا کارمندانی را نیز در دفتر خود به کار گرفته اند. بسیاری از آنها در طول سالیان کار اندوخته ای نیز دارند و به اندازه کافی دارایی دارند و هدف اولیه برای اقدام نیز ایجاد فرصت برای فرزندانشان است. این دسته گاهی اصلا قصد ماندن در خارج از کشور را ندارند و مایلند فرزندان را مستقر کنند و خود در رفت و آمد باشند.

برنامه های تجاری امکان اقدام را برای این دسته از افراد ممکن است فراهم کند اما مهم است که بدانیم کدام برنامه و چگونه؟

برنامه های تجاری دست کم در زمان حال در میان برنامه های فدرال نداریم می ماند برنامه سرمایه گذاری کبک و برنامه های کارآفرینی کبک و دیگر استانها نظیر بریتیش کلمبیا، منیتوبا و ….

دقت کنید تنها برنامه سرمایه گذاری، برنامه کبک است و برنامه های استانهای دیگر به غلط در بازار ایران به عنوان سرمایه گذاری خوانده می شوند این برنامه ها، برنامه های کارآفرینی هستند یعنی لازمه آنها ایجاد یک کسب و کار و اداره آن زیر شرایط معینی است ضمن اینکه این روزها در اگثر آنها ویزای اقامتی در کار نیست و باید با ویزای کار بروید و دو سال بیزنس کنید تا شاید واجد شرایط اقدام برای اقامت شوید. کبک نیز برنامه کارآفرینی دارد که با ظرفیت کمی که خیلی زود تکمیل شد فعلا بسته است.  در همه این برنامه ها یعنی سرمایه گذاری کبک و انواع کارآفرینی استانی مدیریت شرط لازم برای اقدام است و متقاضی باید اثبات کند که دست کم دو سال مدیر بوده است.

نکته ای که بسیاری از شرکتهای مهاجرتی به آن توجه ندارند و به این دسته از شاغلین حرفه ای مشاوره غلط می دهند این است که تعریف مدیریت در برنامه  های تجاری استانی و همینطور کارآفرینی کبک درمورد پزشکان، دندانپزشکان و …… صدق نمی کند. ضمن اینکه الزام به راه اندازی بیزنس در کانادا نیز با توجه به جنس کار این افراد عملا بی وجه است.

تنها برنامه ای که تعریفش از مدیریت شامل مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، وکالت، صاحبان کلینیکهای روانشاسی، صاحبان دفاتر حسابداری، صاحبان دفاتر مهندسی مشاور و این قبیل افراد می شود برنامه سرمایه گذاری کبک است.  و عملا اقدام در برنامه های پیش گفته اتلاف وقت و پول شماست. علاوه بر این در برنامه سرمایه گذاری کبک که اتفاقا به راحتی افراد حرفه ای را می پذیرند هیچ تعهدی برای ایجاد شغل و یا هر گونه اقدام ویژه پس از مهاجرت ندارید و اقامت دایم بدون شرط کانادا را دریافت می کنید. از این جهت متقاضی پس از مستقر کردن خانواده به راحتی می تواند زندگی خود را به گونه ای که هم کسب و کار خود در ایران را حفظ کند و هم وضعیت اقامتی خود و خانواده را تثبیت کند تنظیم کند.

کوتاه سخن اینکه برای افراد حرفه ای به خصوص دسته دوم تنها مسیر باقی مانده و منطقی اقدام از طریق برنامه سرمایه گذاری کبک است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن