دونا استریکلند (Donna Strickland) سومین زن تاریخ است که موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده است. وی در سال ۱۹۵۹ میلادی در کانادا متولد شد و تحقیقات خود را در حوزه لیزر انجام داد. وی همچنین ۲۶ امین کانادایی برنده جایزه نوبل است.

گفتنی است تکنیکی که استریکلند و مورو توسعه دادند، برای تولید پالس‌های فوق‌کوتاه و قوی در جراحی، پزشکی و مطالعات بنیادی علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی مدرک مهندسی فیزیک خود را از دانشگاه مک مستر (McMaster University) کانادا دریافت کرد و مدرک دکتری خود را از دانشگاه راچستر  آمریکا.

برای شروع فرایند مهاجرت به کانادا کلیک کنید

وی هم‌اکنون استاد دانشگاه واترلو”(Waterloo)” کانادا است و تاکنون توانسته جوایز معتبر علمی را از آن خود کرده است.

او در مصاحبه با نوبل پرایز کار تحقیقاتی را نوعی سرگرمی برای خودش خواند و گفت : کار تحقیقاتی برایم یک نوع سرگرمی محسوب می‌شد. من ساعت‌ها وقت گذاشتم و از انجام این کار لذت بردم. این دوره ای در زندگی من است که بسیار بسیار زیاد کار و تلاش کردم و اوقات سرگرم‌کننده‌ای در مطالعه “لیزرهای پالسی ‌فوق‌ کوتاه” داشتم. گروه تحقیقاتی ما نیز سرگرم‌ کننده بود.

شایان ذکر است، آلفرد نوبل اکثر املاک خود را به ارزش بیش از ۳۱ میلیون کرون سوئد (به ارزش امروز تقریبا حدود ۱۷۰۲ میلیون کرون) را برای تبدیل به یک صندوق سرمایه گذاری در “اوراق بهادار ایمن” اهدا کرد. درآمد سالانه حاصل از این سرمایه‌گذاری در قالب جوایز به کسانی که در سال گذشته بزرگترین پیشرفت را برای بشریت به ارمغان آورده‌اند، اعطا می‌شود.

هر سال هر یک از جوایز حداکثر به سه نفر اهدا می‌شود. هر جایزه عبارت است از یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و مبلغی اهدایی ۷۷۵ هزار پوند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن