وارن کینسلا، مقاله نویس هیل تایمز و از کارکنان قبلی حزب لیبرال بهترین و بدترین بازیگران صحنه سیاست کانادا را در سال ۲۰۱۷ انتخاب کرده است و حدسی که او برای سال جدید می زند را در مقاله ای منتشر کرده است!
قبول داریم که این یک کار کلیشه ای است و روزهای آخر سال همه جا پر است از این مطالب و بارها و بارها هم نوشته شده است! ولی خواندن این مطلب از نگاه یک مقاله نویس که برنده و بازنده های عالم سیاست کانادا را مشخص کرده سرگرم کننده است.
بمب افکنی که روزهای پایانی سال بر سیاست کانادا فرود آمد!
کمیسیون مستقل اخلاق فدرال تصریح کرد که نخست وزیر جاستین ترودو ،چندین قانون اخلاقی فدرال را شکست! هنگامی که سوار هلیکوپتر خصوصی آقاخان شد تا به تعطیلات خود در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ برود!

مری داوسون، کمیسیون مربوط به منافع و اخلاق در حکم ۷۴ صفحه ای، تصریح کرد که ترودو قانون منافع را نقض کرده است، حتی زمانیکه او و خانواده اش این سفر را پذیرفتند! اگرچه او شکایات مختلفی در مورد مسائل حاشیه ای آقاخان را رد کرد! اما که چی؟ او با این کارش نخست وزیر را روی صندلی اتهام به نقض قانون نشاند!

این نویسنده قبلا و به شدت از ترودو در مورد حمایتش از آقاخان دفاع کرده بود! اما هیچ کدام از آن ها دیگر به درد نمیخورد! “حتی با اینکه این یک مجازات نادرست است! حکم داوسون به اندازه کافی فضا را مسموم کرد! چیزی که ما سال های سال آن را خواهیم شنید! من فکر نمی کنم پیش از این چنین مسئله ای برای یک نخست وزیر رخ داده باشد! و هرگز هم پیش نخواهد آمد! قیافه ناراضی ترودو سرشار از این بود که او چاره ای جز عذرخواهی ندارد و اینکه هرگز تکرار نخواهد کرد!”

از این که بگذریم باز هم روزهای پایانی سال پر بود از سوتی های مفتضح سیاسی که فقط تیتر وار اشاره میکنیم:
(الف) خودشیرینی ترودو برای دونالد ترامپ و نداشتن چیزی برای عرضه کردن!

(ب) رابطه اندرو شیر با رهبران نژادپرست!
(ج)رجوع جگمت سینگ و حزب او به برنامه حمایت از شاهدین درست بعد از رای گیری!
(د)ملانی جولی با سرنخ های سریالی خود: نت فلیکس! ۱۵۰سالگی کانادا! یادبود هولوکاست! زمین هاکی شش میلیون دلاری !!!!! و نکردن هیچ کاری در مورد نابودی ده ها روزنامه کانادایی!! همه اینها یک طرف، آشفتگی سیاسی ترودو -آقاخان یک طرف! که بدون شک سقوط سیاسی سال بود چیزی که به خاطر آن کارکنانی که اجازه چنین کاری را دادند باید بی پروا اخراج شوند!

اما در مورد بزرگترین پیروزی سیاسی سال ۲۰۱۷ ؟
ترودو با تلنگری که به دو تا از انتخابات حزب محافظه کاران زد!باعث برنده شدن حیرت انگیز اندرو شیر با پشت سر گذاشتن یک رقیب دروغین شد! و همینطور کاندیداتور کریستیا فریلند که با بی ارزش قلمداد کردن ولادیمیر پوتین دیکتاتور و جیسون کنی حزب محافظه کار آلبرتا را به نفع خود متحد کرد!

اما من و خوانندگان مقالات من به اتفاق دنبال قهرمان هستیم و او از نظر ما کسی نیست جز جگمنت سینگ که به طرز شگفت انگیزی رهبری حزب نیو دموکرات را در اولین رای گیری از آن خود کرد آنهم در دوران جاه طلبانه و آشفته بازار ترامپ و (اصطلاح شایع برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)! پیروزی که همه را تحت تاثیرخود قرار داد!کانادایی ها با هر گونه نگرش سیاسی – به آرامی افتخار می کردند که یک مرد ریشدار پوست قهوه ای عمامه به سر امکان نخست وزیر شدن را می یابد! پیروزی بزرگی برای او و برای عموم مردم بود!

خوانندگان و مفسران همگی هم عقیده اند که براد وال و جاستین ترودو بیشترین موقیت سیاسی را در سال ۲۰۱۷ کسب کردند، عده ای به این دو نفر فریلند، کنی، جین فیلپات و شهردار جدید مونترال را هم اضافه کردند!
ملانی جولی همیشه در صدر ناموفق هاست به ویژه در میان لیبرال ها. اندرو شیر هم به خاطر انتقاداتی که بعد از انتخاب شدن روانه اش شد! با اینکه رهبر حزب محافظه کاربود ولی دیده نمی شد! اندرو آن را از چشم همسرش می دید که همیشه باعث شده دیده نشود!

اما چه چیزی سیاست کانادا را در سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ بعضی ها می گویند قوانین مربوط به پات پاری (نوعی ماری جوانا) یک داستان جدید خواهد بود! خدا میداند شاید هم چیزی مربوط به ترامپ باشد!بعضی ها آنقدر جرات دارند که بگویند لیبرال ها به نیوبرانزویک بر میگردند، اما در کبک و آنتاریو به شدت کاهش می یابند!
ولی من فکر میکنم این جمله پایانی از نطرات خوانندگان در پایان سال ۲۰۱۷ مورد توافق همه مان باشد!
“خدارا شکر که ما در کانادای ترودو زندگی میکنیم نه در آمریکای ترامپ !”
“سال ۲۰۱۸ برای همه مبارک!”

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن