کانادا کشوری بزرگ با دانستنی های جالب و شگفت انگیز است. در این مقاله دانستنی های کانادا که شاید کمتر شنیده شده باشند معرفی شده اند؛ پس با ما همراه باشید.

کانادا کشوری شگفت انگیز با موارد جالب زیادی می باشد که بسیاری از ما از آنها اطلاعی نداریم. مثلا می توان به بزرگترین صادر کننده مواد غذایی نادر و عجیب بودن، اشاره کرد. کانادا همچنین در مقایسه با سایر کشورها از جمعیت کمی برخوردار است. برای اطلاع از سایر موارد جالب در رابطه با دانستنی های کانادا در ادامه با ما همراه باشید.

کانادا دومین کشور بزرگ دنیاست

نکته مورد توجه درباره کانادا که دانستن آن جالب است این است که کانادا بعد از روسیه دومین کشور بزرگ دنیا است. مساحت کل خاک کانادا، ۹٫۹۸۴ میلیون کیلومتر مربع می باشد.

کانادا باسوادترین کشور دنیاست

از موارد حائز اهمیت دیگر درباره کانادا این است که مردم کانادا در مقایسه با سایر کشورها باسوادتر هستند. حداقل ۵۶ درصد از جمعیت کانادا تحصیلات آکادمیک (عالیه) دارند. جمعیت باسواد کانادا از ژاپن ۶ درصد بیشتر است که رتبه دوم را در داشتن افراد باسواد در دنیا دارد. این یک دستاورد بزرگ است که کانادایی ها می توانند به آن افتخار کنند.

در کانادا بیشتر از بقیه کشورهای دنیا دریاچه وجود دارد

نکته جالب که شاید ندانید این است که کانادا بیشترین دریاچه را در دنیا دارد. در کانادا ۳ میلیون دریاچه وجود دارد که این مقدار خیلی بیشتر از سایر کشورهای دنیا می باشد! یک واقعیت جالب دیگر درمورد کانادا این است که کانادا ۲۰ درصد از منابع آب های شیرین دنیا را در اختیار دارد.

حداقل ۱۰ درصد جمعیت کانادا گیاهخوار هستند

نکته دیگری که در مورد کشور کانادا وجود دارد این است که حداقل ۱۰ درصد جمعیت آن گیاهخوار هستند. این روزها که گیاهخواری و تعداد گیاهخواران هر روز در حال افزایش است، کانادا هم مستثنی نبوده و در اینجا هم گیاهخواری مخصوصا در میان جوان ترها در حال زیاد شدن می باشد. طبق برررسی ها برآورد شده که ۱۰ درصد از کانادایی ها گیاهخوار هستند و این تعداد در میان جوانان تا ۳۵ سال بیشتر از سایر سنین می باشد.

کانادا رکورد پایین ترین دمای ثبت شده دنیا را دارد

زمستان در کانادا دقیقا مثل بقیه قسمت های نیمکره شمالی بسیار سرد و یخبندان است. کمترین دمای ثبت شده در اینجا منفی ۶۳ درجه سلسیوس یا منفی ۸۱٫۴ درجه فارنهایت می باشد.

افراد معروف (سلبریتی) که شاید ندانید اهل کانادا هستند

یکی از موارد جالب دیگر درباره کانادا این است که شاید ندانید تعدادی از سلبریتی های معروف دنیا اهل کانادا هستند. مثلا حتما نمی دانید جاستین بیبر اهل کانادا است. از سلبریتی های دیگر کانادا می توان از جیم کری، مایک مایرز، سلن دیون، ریان گاسلینگ، پاملا اندرسون، ویلیام شاتنر، کنو ریوز،شانیا تواین و اینه گرتزکی اسم برد که تنها تعداد کمی از افراد معروف این کشور هستند و کانادا سلبریتی های خیلی زیادی دارد.

بابا نوئل اهل کاناداست

نکته جالب بعدی در مورد کانادا این است که بابا نوئل یک فرد کانادایی است. وزارت مهاجرت کانادا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد بابانوئل بدون شک یک شهروند کانادایی است. او همچنین بیان نمود که این ادعا به خاطر لباس های به رنگ قرمز و سفید بابانوئل است که همرنگ پرچم کشور کانادا است.

کانادا؛ پایتخت مار دنیاست

پایتخت مار دنیا در کانادا واقع شده است. علیرغم باور اکثر مردم که استرالیا را پایتخت مار دنیا می دانند، ولی در واقع پایتخت مار در کانادا و در منطقه ای به نام “مانیتوبا” واقع شده است که بیشترین جمعیت مار دنیا را دارد. در ماه می حدود ۷۰ هزار مار در استان پراییری (Prairie) از خواب زمستانی بیدار می شوند. رایج ترین گونه از مارهای مانیتوبا مار پهلو قرمز است.

کانادا؛ پایتخت خرس قطبی دنیاست

یکی دیگر از موارد جالب درباره کانادا این است که کانادا پایتخت خرس های قطبی دنیا می باشد. درواقع پایتخت خرس قطبی دنیا چرچیل واقع در مانیتوبای شمالی است. از تعداد ۲۵ هزار جمعیت خرس قطبی دنیا، تقریبا ۱۵٫۵۰۰ تای آن در چرچیل زندگی می کنند؛ چون از اینجا راحت تر به هودسون بی یخ زده دسترسی دارند که محل زندگی خرس ها در زمستان است. چرچیل همچنین تنها جایی در دنیا می باشد که یک زندان خرس قطبی دارد و بعضی وقت ها جمعیت خرس ها در شهر بیشتر از جمعیت انسان است. ساکنین کمی که در اینجا زندگی می کنند و همچنین توریست ها در صورت مشاهده خرس قطبی برای فرار از آنها، خانه و اتومبیل خود را بدون قفل کردن رها می کنند.

تولید مواد غذایی نادر در کانادا

نکته جالب دیگر در مورد کانادا تولید مواد غذایی نادر در این کشور و صادرات آنها به سایر نقاط دنیا می باشد. اصلا عجیب نیست در کشوری که حدود ۷۱ درصد از شیره افرای دنیا را تولید می کند، مواد غذایی نادری تولید شود. اما نکته جالب این است که ۹۱ درصد از شیره افرای کانادا تنها در کِبِک تولید می شود. کانادا همچنین ۸۰ درصد از صادرات عدس سبز دنیا را در اختیار دارد که ۹۵ درصد آن در استان ساسکاچوان تولید می شود.

شهر کبک کانادا از خیلی جنبه ها اولین است

مورد جالب بعدی در خصوص کانادا، شهر کبک می باشد. کبک تنها شهر محصور شده شمال مکزیکو می باشد که با دیواری به طول ۴٫۶ کیلومتر محصور شده است. کبک نه تنها تنها شهر محصور شده شمال مکزیکو می باشد بلکه اولین شهر در آمریکای شمالی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مونترال دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان بعد از پاریس است

احتمالا یکی از حقایق درباره کانادا که از آن مطلع نیستید این است که مونترال بعد از پاریس بیشترین جمعیت فرانسوی زبان دنیا را دارد. در مونترال که از بزرگترین شهرهای کانادا محسوب می شود مسلما جمعیت فرانسوی زبان از سایر شهرهای کشور بیشتر است.

کانادا؛ مهیا برای غریبه ها

کانادا اولین کشور دنیا است که باند فرود مخصوصا برای UFO (پدیده نادر هوایی مثل بشقاب پرنده) دارد. این باند فرود واقع در سنت پل آلبرتا در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد. در مراسم رونمایی آن وزیر دفاع وقت کانادا، پل هلییر نیز حضور داشت. وزن این باند یا سکوی فرود بیش از ۱۳۰ تن می باشد و سازه بتونی در واقع یک کپسول زمان است که در سال ۲۰۶۷ افتتاح می شود.

کانادا پارک های ملی بسیار بزرگی دارد

نکته جالب در مورد کانادا که شاید از آن بی اطلاع باشید این است که کانادا تعدادی از بزرگترین پارک های ملی دنیا را دارد. پارک ملی Wood Buffalo واقع در شمال شرقی آلبرتا، بزرگترین پارک ملی کشور به مساحت ۲۴٫۸۰۷ کیلومتر مربع و دومین پارک ملی بزرگ دنیا می باشد. پارک وود بوفالو به منظور مهیا شدن زیستگاهی برای گاومیش ها بوجود آمد و بزرگتر از کشورهایی مثل دانمارک، سوئیس و هلند است.

قانون عذرخواهی در کانادا

از جالب ترین موارد در مورد کانادا، وجود قانونی برای عذرخواهی است. کانادایی ها به خاطر عذرخواهی زیادشان در دنیا به مودب بودن معروف اند. به همین دلیل و برای جلوگیری از عذرخواهی های پی در پی قانونی به نام منع عذرخواهی در سال ۲۰۰۹ تصویب شد که به موجب آن عذر خواهی در دادگاه غیر قابل قبول می باشد! بنابراین عذر خواهی در کانادا به معنی “بیان تاسف یا همدردی است نه به معنی نه پذیرفتن اشتباه یا مقصر بودن”.

حدود ۹۰ درصد کانادا غیرقابل سکونت است

از نکات جالب در مورد کانادا غیر سکونت بودن مساحت زیادی از این کشور است. حدود ۹۰ درصد از خاک کانادا غیر مسکونی است. کانادا در حالیکه خیلی بزرگتر از کشور آمریکا نیست ولی جالب است بدانید که تنها ۱۱ درصد از جمعیت آمریکا را دارد. در حقیقت ۹۰ درصد از کانادایی ها تا ۵۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می کنند!

کانادایی ها عاشق کرافت هستند

کانادایی ها به قدری به کرافت علاقه دارند که به شوخی دراین باره گفته می شود، “کرافت دینرز” باید به غذای ملی کانادا تبدیل شود. تقریبا ۱٫۷ میلیون از هفت میلیون بسته کرافتی که هر هفته در دنیا فروخته می شود را مردم کانادا می خرند. کرافت یک نوع ماکارونی به همراه پنیر است که با استفاده از گندم و شیر کانادایی تولید می شود. کانادایی ها بیشتر از سایر کشورهای دنیا و ۵۵ درصد بیشتر از مردم ایالات متحده کرافت مصرف می کنند.

کانادا طولانی ترین مرز غیرنظامی دنیا را دارد

نکته بعدی که شاید از آن اطلاع نداشته باشید این است که کانادا طولانی ترین مرز غیر نظامی دنیا را دارد. در واقع طولانی ترین مرز غیر نظامی دنیا بین کانادا و ایالات متحده آمریکا است. این مرز به طول ۸٫۸۹۱ کیلومتر است که ۲٫۴۷۵ کیلومتر آن فقط بین آلاسکا و کانادا می باشد. مرز بین استان استید (StanStead) در کبک و دربی لاین واقع در ورمونت یک مرز منحصر بفرد به صورت یک کتابخانه محلی بین دو کشور می باشد که مردم هر دو کشور از آن استفاده می کنند.

کانادا طولانی ترین نوار ساحلی دنیا را دارد

کانادا همچنین طولانی ترین نوار ساحلی در دنیا را در دارا می باشد. نوار ساحلی کانادا ۲۰۲٫۰۸ کیلومتر طول دارد. کانادا وسیع ترین منطقه آبی دنیا را هم در اختیار دارد. حدودا چهار سال و نیم طول می کشد تا پیاده و بدون توقف برای خوابیدن خوردن و یا استراحت سرتاسر کانادا را طی کنید!

اسم کانادا

نکته جالب و جذاب در رابطه با اسم کشور کانادا است. اسم کانادا برگرفته از کلمه ای Huron-Iroquois-Indian به نام “کاناتا” می باشد که به معنی روستا یا محل سکونت است. در سال ۱۵۳۵ وقتی کاشف فرانسوی جاکوز کارتییر با جوانان سرخپوست سفر می کرد متوجه شد که آنها از کاناتا برای توصیف استاداکونا، روستایی واقع در جایی که در حال حاضر کبک در آن قرار دارد، استفاده می کردند. کارتییر هم از این کلمه برای نامیدن کل مناطق اطراف آن استفاده کرد و در سال ۱۵۴۷ کانادا روی نقشه جهان ظاهر شد. در آن زمان کانادا به سرزمینی گفته می شد که در شمال سنت لارنس ریور قرار داشت.

بزرگترین شهرهای کانادا

– تورنتو
– مونترال
– ونکوور
– کلگری
– ادمونتون
– اوتاوا
– گاتینیو
– وینیپگ
– ایالت کبک
– هامیلتون
– کیچنر
– واترلو
– کمبریج

چند واقعیت سرگرم کننده درباره کانادا

– کانادایی ها بیشتر از سایر مردم دنیا ماکارونی و پنیر مصرف می کنند.
-اولین سکوی فرود UFO در سنت پل آلبرتا واقع در کانادا ساخته شده است.
– کانادایی ها یکی از شادترین مردم دنیا هستند (در سال ۲۰۱۸ مردم کانادا رتبه هفتم را در میان شاد ترین مردم دنیا بدست آوردند)
– شماره تلفن رسمی کشور ۱-۸۰۰-۰می باشد.
– مردم کانادا استفاده از پوتین را خیلی دوست دارند.

چند واقعیت سرگرم کننده درباره کودکان در کانادا

– هر سال کریسمس ۱ میلیون نامه برای بابا نوئل فرستاده می شود.
– هاکی و لاکروس از ورزش های ملی کانادا هستند.
– بیدستر یک حیوان ملی در کانادا است.
– ورود کودکان به پارک های ملی کانادا آزاد است.
– اوگوپوگو یک مخلوق افسانه ای است که در دریاچه اوکاناگان واقع در بریتیش کلمبیا زندگی می کند و شبیه لوچ نس هیولا می باشد.

حقایق عمومی درباره کانادا

در این بخش به ارائه برخی از حقایق عمومی درباره کانادا مثل جمعیت کل، زبان رسمی، مرتفع ترین کوه، پول رایج، ساعت محلی، بزرگترین شهرها و غیره می پردازیم.
– جمعیت کانادا: ۳۷٫۰۶۷٫۰۱۱ نفر
– پایتخت کانادا: اوتاوا
– بزرگترین شهر کانادا: مونترال
– بلندترین کوه کانادا: کوه لوگان با ارتفاع ۵۹۵۹ متر از سطح دریا
– مساحت کانادا: ۹٫۹۸۴٫۶۷۰ کیلومتر مربع
– بزرگترین دریاچه کانادا: گریت بییر لیک (Great Bear Lake) بزرگترین دریاچه در کل خاک کانادا
– روز ملی کانادا: اول جولای
– حکومت کانادا: فدرال پارلمانی
– پول رایج کانادا: دلار کانادا
– زبان رسمی کانادا: انگلیسی و فرانسوی
– سرود ملی کانادا:O کانادا
– سایت رسمی کانادا: Canada.ca
– ساعت محلی کانادا: از UTC3:30 تا UTC08:00 (در مجموع شش زمان محلی)
– پیش شماره کانادا: +۱
– کد کشور کانادا: CA

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن