در جامعه امروز، یکی از اصلی ترین دغدغه های اصلی جوانان فارغ التحصیل و دانشجویان، اقدام به ادامه تحصیل و پیدا کردن موقعیتی مناسب و دارای رشد در زندگی شان است. در این میان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا، استرالیا و کانادا که دارای برترین رتبه های جهان به لحاظ علمی و کیفی می‌باشند یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی و آسیایی است که به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند.

در بیشتر دانشگاه های این کشورها، یکی از مهمترین فاکتورهای  یا همان گرفتن پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا در این کشور‌ها داشتن مدرک زبان GRE است. آزمون جی آر ای یکی از آزمون‌های بین المللی زبان است که در ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌گردد و نسبت به آزمون آیلتس و آزمون تافل از دشواری بالاتری برخوردار است. این آزمون یکی از آزمون‌های سنجش سطح منطق و استدلال و استنتاج افراد است.

در این مقاله، ما سعی داریم به معرفی آزمون جی آر ای (GRE) (Graduate Record Examinations) و شرایط تمرین و آزمون حاکم بر این تست تحصیلات تکمیلی بپردازیم.

GRE؟

آزمون جی آر ای (GRE) آزمونی استاندارد است که یکی از پیش نیازهای پذیرش در بسیاری از دانشکده های تحصیلات تکمیلی آمریکا است. این آزمون که در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط موسسه خدمات آزمون های آزمایشی (ETS) ایجاد و اجرا شد. GRE در واقع مخفف ابتدای کلمات Graduate Record Examination، به معنای آزمون ثبت تحصیلات تکمیلی می باشد که یک آزمون استاندارد در هر فرمت کامپیوتری و هم در فرمت برگه امتحانی است. مجری این آزمون سازمان ETS آمریکا است.

این آزمون به افزایش شانس پذیرش ها در برنامه های کارشناسی ارشد،دکتری و پست داک کمک می کند. مدت زمان برگزاری GRE در حدود ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه است. دربین آزمون، زمان استراحت برای دانشجویان در نظر گرفته می شود. اعتبار آزمون GRE فقط تا ۵ سال می باشد.

در واقع، در این آزمون سه بخش هستند که نمره شان درجات را مشخص می کنند:

– نمره نوشتار تحلیلی متغیر از ۰ تا ۶٫

– استدلال کلامی (۱۴۰ تا ۱۷۰).

– استدلال کمی (۱۳۰ تا ۱۷۰).

آزمون کامپیوتری، به دفعات مکرری در سال برگزار می شود. این عموما به قابلیت دسترسی به مرکز آزمون بستگی دارد.

این آزمون هم در ایران خوشبختانه برگزار می شود و مراکز مرکز سازمان سنجش (تهران)، مرکز علامه سخن (تهران)، مرکز زبان نگار (تهران)، مرکز دانشگاه علوم پزشکی مجازی (تهران)، مرکز دانشگاه خاتم (تهران)، مرکز امیربهادر (تهران)، مرکز دانشگاه صنعتی اصفهان (اصفهان)، مرکز گسترش انفورماتیک (زنجان) و مرکز آواتاک (ارومیه) مجاز به برگزاری این آزمون هستند.

آزمون جی آر ای روی برگه تنها سه بار در هر سال یعنی در طی اکتبر، نوامبر و فوریه برگزار می شود. ابزار دستورالعمل به زبان انگلیسی است. هزینه های آزمون GRE در حدود ۲۰۵ دلار آمریکاست و هم می توان این نرخ را به صورت آنلاین از طریق وبسایت ای تی اس و همچنین از طریق موسسات انتقال وجه قانونی، این کار را صورت داد.

اهمیت اخذ GRE:

آزمون عمومی GRE در حقیقت یک نوع تست استاندارد می باشد که جهت پذیرش در رشته های مختلف در دانشگاه های کارشناسی ارشد و  بازرگانی در سراسر جهان گرفته می شود. متقاضیان تحصیل در آموزش عالی، مخصوصا درجه ارشد، دوره کارشناسی ارشد تخصصی، MBA یا PhD می توانند در این آزمون شرکت کنند.

نکته مهم آن است که شرکت در آزمون بین المللی GRE نیازمند احراز صلاحیتی نمی باشد. متقاضیان بدون توجه به فاکتورهای سن و مدرک می توانند به راحتی در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند. لازم به ذکر است که اهمیت نمره GRE از آن حیث می باشد که نمره GRE برای پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مخصوصا در دانشگاههای ایالات متحده و کانادا استفاده می شود.

نحوه ثبت نام در آزمون GRE:

 ثبت نام در آزمون GRE به صورت آنلاین می باشد. در اینجا ما پنج مرحله اصلی را نشان می دهیم که متقاضیان می توانند از این طریق در GRE ثبت نام کنند:

۱- ساخت یک حساب ETS (مراجعه به وبسایت https://www.ets.org/gre) برای ثبت نام GRE 2019.

۲- انتخاب نوع آزمون GRE- تست موضوع GRE یا GRE General.

۳- تعیین تاریخ و مکان برای آزمون GRE.

۴- تکمیل اطلاعات سوابق تحصیلی برای ثبت نام GRE.

۵- انجام پرداخت از طریق American Express, Discover, JCB, MasterCard یا VISA.

۶-هزینه ثبت نام آزمون عمومی GRE 2019 معادل $۲۰۵ در کل جهان می باشد. هزینه ها برای آزمون موضوعی GRE به لحاظ جهانی $۱۵۰ دلار آمریکا است.

کدام دانشگاه های کانادا نیازمند GRE هستند؟

GRE معمولا توسط دانشگاه های دولتی رتبه بالا در کانادا از متقاضیان اخذ پذیرش اخذ می شود. اما این واقعیت است که دانشگاههای رتبه پایین ممکن است که GRE از داوطلبان نخواهند.

دانشگاه های معتبر کانادایی که نمره GRE را در بعضی از رشته ها از متقاضیان می خواهند، عبارت است از:

دانشگاه آلبرتا؛

دانشگاه کلگری؛

دانشگاه سیمون فراسر؛

دانشگاه بریتیش کلمبیا؛

دانشگاه ویکتوریا؛

دانشگاه مک گیل؛

دانشگاه ویلفرد لوریه؛

دانشگاه یورک؛

دانشگاه واترلو؛

دانشگاه تورنتو،

دانشگاه اوتاوا؛

دانشگاه پایرسون.

دانشگاههای کانادا بدون GRE کدامند؟

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ،اصلا  GRE اجباری نمی باشد. اکثر دانشگاه های کانادا دانشجویان را بدون مدرک GRE می پذیرند. این کار پروفایل دانشجو را ارتقاء می بخشد. همچنین، احتمال اخذ پذیرش ها و ویزا برای کارشناسی ارشدها را در دانشگاه های کانادا افزایش می دهد .

باید ذکر کرد دانشگاه های معروفی در کانادا وجود دارند که در بسیاری از رشته ها نیازمند نمره GRE نیستند و صرفا محدود به چند دانشگاه نیست.

به طور مثال می توان ذکر کرد برخی رشته های تحصیلی دانشگاه های برتر در کانادا بدون GRE برای برنامه های MS و PhD پذیرش می دهند.

به طور مثال، در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه بریتیش کلمبیا (BC University) با رتبه ۳۴ جهانی در رنکینگ جهانی تایمز (Times) و یا رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو با رتبه ۱۹ جهانی در رنکینگ جهانی تایمز (Times) نیازی به مدرک جی آر ای نمی باشد.

در واقع، آزمون جی آر ای آزمون مهمی برای درخواست پذیرش مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری در خارج، مخصوصا در کشورهای آمریکا، استرالیا و کانادا محسوب می شود اما برخی از دانشگاه های کانادا بدون GRE و برخی با GRE نسبت به پذیرش متقاضیان اقدام می کنند.

همچنین، اکثر دانشگاه های دولتی رتبه بالا همانند دانشگاه واترلو، تورنتو و بریتیش کلمبیا، نمره GRE را از متقاضیان در برخی از رشته ها می خواهند. درحالی که، دانشگاه های کوچک یا موسسات آموزش عالی خصوصی همانند دانشگاه رجینا، مانیتوبا، لاوال و رویال رود از متقاضیان شان GRE طلب نمی کنند.

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی در خصوص شرایط پذیرش از دانشگاه های کانادا، و یا اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا، با  مشاورین ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان با مهاجرت برای ایرانیان بهره مند شوید.

به طور کل، دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با دانشگاههای کشور آمریکا خیلی GRE محور نیستند. هر دانشگاهی یک نیازمندیهای عمومی (Requirement) و یک سری نیازمندیهای دپارتمانی یا رشته‌ای دارد. مواردی مثل معدل (GPA) و آیلتس و یا تافل در بیشتر موارد در صفحه نیازمندی‌های عمومی دانشگاه می‌آیند و یک حداقل‌های کلی برای آنها توسط دانشگاه تعیین می‌شود که البته ممکن است هر دپارتمان یا برای رشته خاص حداقل معدل یا نمره زبان بالاتری را نسبت به نیازمندی های عمومی تعیین کند.

نمره GRE با توجه به عمومی نبودن آن برای همه دپارتمان‌ها و رشته‌ها در اغلب موارد در صفحه مربوط به نیازمندی های دپارتمان یا رشته مورد نظر آورده می‌شود و به همین دلیل می‌بایست به طور دقیق سایت دانشگاه را نگاه کنید و پس از بررسی نیازمندی‌های عمومی٬ نیازمندی‌های دپارتمان یا رشته را هم کنترل کنید. دو حالت ایجاد می‌شود اگر مدرک GRE اجباری بود که طبیعی است می‌بایست ارائه دهید و اگر اجباری نبود به نظر می آید تنها در صورتی آن را به عنوان یک مدرک اضافی ارائه دهید که در آن نمره خوبی به دست آورده باشید (برای نمونه بالاتر از ۳۲۰-۳۱۰) و بیانگر توانایی شما باشد چون به هر حال استادهای کانادا هم با این آزمون آشنایی دارند و اگر نمره خوبی آورده باشید به نظر متخصصین امر، روی شانس پذیرش‌تان تاثیر مثبت می‌گذارد.

نمونه ای از تحلیل نمره جی آر ای

لازم ذکر است منظور از نمره خوب بسته به رتبه دانشگاه و نوع رشته متغیر است. در مورد دانشگاه‌های با رتبه خوب طبیعی هست که نمره بالاتر از ۳۲۰ نمره خوب تلقی شود و در مورد رتبه‌های متوسط یا پایین ممکن است نمره بالای ۳۰۰ هم خوب تلقی شود. همینطور در مورد رشته‌هایی که مبنای محاسباتی دارند (مثل مهندسی‌ها و فیزیک و ریاضی و غیره)  وزن قسمت Quantitative برایشان مهمتر باشد و برای رشته‌هایی مثل انسانی٬ فلسفه٬ جامعه شناسی و مانند اینها وزن قسمت های Verbal مهمتر شود. در صورتی که برای رشته مورد نظر حداقل نمره تعیین نشده بود و اجباری نبود٬ برای اینکه ذهنیتی در مورد نمره خوب به دست بیاورید بهتر است که حداقل نمره لازم برای رشته‌های مشابه در آن دانشگاه را نگاه کنید.

امیدواریم این مقاله شما را در مسیر مهاجرت و پذیرش موفق شما در رشته دلخواه در دانشگاه های کانادا یاری دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و گفت و گو تخصصی با مشاورین و وکلای مهاجرت با ما در تماس باشید.

آنها می توانند شرایط مهم برای اخذ تابعیت و اقامت کانادا در اختیار شما به صورت رایگان قرار دهند و شما در صورت نیاز برای آن اقدام کنید.

 راه ارتباطی با مهاجرت برای ایرانیان
دفتر کانادا
۰۰۱۵۱۴۴۶۲۲۸۴۰

دفتر تهران
۰۲۱۴۴۸۰۱۰۷۸
۰۲۱۴۴۸۱۰۰۱۴

?وبسایت
http://iranianmigration.ir/canada-assessment/

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن