افراد بسیاری در ایران وجود دارند که هنوز صاحب مسکن و خانه نیستند و اجاره نشین هستند و تمایل به خرید خانه به صورت قسطی و نقد دارند.

در جامعه امروزی یکی از مشکلات اصلی جوانان و اکثر مردم خرید مسکن است. شاید شما هم یکی از این افراد باشید که درآمد کافی برای خرید خانه نداشته باشید.

به طور مثال، برای این که بتوانید از بانک ملی وام مسکن دریافت کنید، باید ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به مدت ۱۲۰ ماه که حدود ۱۰ سال می شود را در بانک سپرده گذاری کنید تا بتوانید وام ۶۰ میلیون تومانی در یافت کنید که سود آن ۱۷٫۵ درصد و بازپرداخت آن ۱۲ ساله است. در این نوع طرح ماهانه به شما یک برگه تسهیلات مسکن ۵۰۰ هزار تومانی در ازای سود سپرده واگذار می کنند که می توانید از طریق آن از بانک ملی به همین مقدار وام مسکن دریافت کنید و یا حتی می توانید این برگه ها را در فرابورس به فروش برسانید.

این نوع طرح های طولانی و پیچیده خالی از مشکلات نیست، چنین مواردی انگیزه ای می شود برای خرید خانه و سرپناهی دائم برای اقدام برای دریافت وام از موسسات اعتباری و بانک های مناسب تر با بازپرداخت طولانی تر و بهره کمتر، اما چنین افرادی از نحوه ی گرفتن چنین وام هایی اطلاعات کافی ندارند.

حال، باید ذکر کرد، مشتاقان مهاجرت و مهاجران نیز جویای چنین اطلاعاتی در کانادا هستند و از آن اطلاعاتی ندارند و یا اطلاعات آن ها در مورد بهره، سود، وام مسکن و نحوه پرداخت قسط ها از بانک هایی کانادایی را بسیار کم است.

ما در این مقاله سعی داریم درباره نحوه ی دریافت وام و شرایط دریافت وام از بانک های کانادایی بپردازیم:

در کانادا برای دریافت وام مسکن باید ملکی را در قبال آن به گرو بگذارند، در نتیجه افرادی که برای خرید مسکن در کانادا قصد دریافت وام را دارند ملکی را در گرو بانک می گذارند. بانک ها و موسسات مالی برای وام مسکن عوامل گوناگونی را در نظر میگیرند که برخی از این عوامل عبارتند از:

– وضع کلی بازار ملک و شرایط اقتصادی در کانادا

– ثبات وضع مالی متقاضی وام گیرنده

شرکتی که در آن مشغول به کار هستید یا اگر به اصطلاح دارای شغل آزاد یا خود اشتغال هستید. ارائه مدارک نشان دهنده ی وضع مالی وی در چند سال آخر.

– وضعیت مالی وام گیرنده

– لوکیشن ملک (یعنی موقعیت مکانی ملکی که فرد قصد دارد آن را خریداری کند)

– وضع حقوقی ملک که فرد قصد خریداری آن را دارد.

– تعداد ملک هایی که فرد در کانادا خریداری کرده و این که ملک موجود چندمین ملک متقاضی می باشد.

– متقاضی توان پرداخت چند درصد از پول پیش مسکن را دارد.

– فرد وام گیرنده مایل به دریافت وام چند ساله می باشد؟

بررسی سابقه ی اعتباری “credit history”چگونه است؟

این مورد شامل موارد زیر می باشد:

۱- متقاضی در چند سال اخیر برای “وام” یا “اعتبار” چند بار تقاضا کرده است؟

۲- وی همچنین در چند ماه اخیر برای “وام “یا ” اعتبار”چند بار تقاضا کرده است؟

۳- آیا فرد متقاضی با وام دهندگان در چند سال اخیر مشکلی داشته است؟

۴- سابقه ی دریافت وام متقاضی در گذشته و این که بدهی خود را به موقع پرداخت کرده است (وضعیت پرداخت بدهی وی چگونه بوده است)؟

۵- امتیاز اعتباری “credit score” متقاضی چگونه است؟

توجه:

کارت اعتباری یا (credit card) یک نوع وام (loan) می باشد که به وسیله ی بانک ها (Bank) و یا موسسات مالی اعطاء می شود که این وام دارای سقف معینی است.

لازم به ذکر است سابقه ی اعتباری “credit history” برای دریافت وام در کانادا بسیار مهم می باشد و کسانی که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده اند و سابقه ی اعتباری ندارند با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

حال در ادامه ی این بخش به مهاجران تازه وارد کانادا که قصد دریافت وام را دارند، برای ایجاد اعتبار و افزایش سابقه اعتباری در کانادا توصیه هایی را ارائه می دهیم، که به شرح زیر می باشد:

– تقاضا برای اخذ کارت اعتباری جزئی، که این نوع از کارت ها را می توانید از موسسات غیر مالی درخواست دهید مانند: شرکت های توزیع بنزین و یا فروشگاه های مختلف. این نوع از کارت های اعتباری فقط قابل استفاده به همان موسسه ی مربوطه و شعبات مختلف همان فروشگاه هستند. معمولا میزان بهره ای که باید برای بازپرداخت در این کارت های اعتباری پرداخت کنید، نسبت به کارت های اعتباری معمولی بالاتر است، اما اگر به طور کامل و هر ماه بدهی خود را تسویه نمایید بهره ای از شما دریافت نمی شود.

– در بانک هایی اقدام به باز کردن حساب نمایید که خدمات خوبی ارائه می دهند و برای مهاجران تازه وارد شرایط خوبی دارند، مانند: بانک نوااسکوشیا (Scotiabank)

– به وسیله ی ودیعه گذاشتن یک سپرده ی نقدی یا سپرده ی تضمینی در یکی از شرکت های صادر کننده ی کارت اعتباری، می توانید اقدام به اخذ کارت اعتباری نمایید.

– برای وام هایی با مبلغ پایین درخواست دهید و پس از دریافت وام به سرعت آن را تسویه کنید.

– برای اخذ وام یا کارت اعتباری مشترک اقدام کنید. برای این منظور یکی از بستگان یا دوستان خود را که مورد اعتماد است، پیدا کنید و همراه با او برای کارت اعتباری مشترک اقدام نمایید که در این صورت برای بازپرداخت بدهی ها هر دو نفر مسئول هستند.

– یکی دیگر از راه ها برای دریافت کارت اعتباری و یا وام یک ضامن معتبر می باشد که فرم های درخواست شما را امضا کند که برای این منظور می توانید یکی از بستگان و آشنایان خود را که سابقه ی اعتباری خوبی دارد پیدا کنید که حاضر باشد ضامن شما شود.

لازم به ذکر است افرادی که قصد دریافت وام مسکن در کانادا را دارند، مبلغ وام مسکن برای آن ها بستگی به میزان بودجه ی آن ها و مبلغی که در ابتدا نقدا پرداخت میکنند، دارد. همچنین، لازم به ذکر است که مسکنی که بیمه شده باشد، به آن وام مسکن تعلق می گیرد. علاوه بر پرداخت اقساط وام مسکن، خرید خانه در کانادا هزینه های دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است:

– بیمه ی مسکن

– حق بیمه

در صورتی که وام مسکن بیشتر از ۸۰ درصد قیمت خانه باشد، فرد وام گیرنده باید حق بیمه وام پرداخت کند.

– مالیات فروش خانه های نوساز

مدارک مورد نیاز برا اخذ وام مسکن در کانادا:

– بالانس حساب که نشان دهنده آماده بودن پول پیش متقاضی باشد.

– تراکنش ۳ ماه آخر حساب که شامل وجه واریزی حقوق متقاضی هم می باشد.

– مدرک Notice of Assessment دو سال اخیر

– گواهی اشتغال به کار

– پر کردن فرم های مربوطه از جانب بانک یا موسسه ی مالی

تنها راه اطمینان از اینکه شما وام مسکن در کانادا دریافت خواهید کرد، این است که به یک بانک بروید و پیش تایید وام مسکن را دریافت کنید.  وام دهنده پس از آن متعهد به وام دادن به شما با شرایط مشخص شده است. در این مرحله، شما تحت هیچ اجباری برای گرفتن وام مسکن نیستید، و این امر تعیین می کند که آیا شما واجد شرایط هستید یا خیر.

دریافت وام مسکن در کانادا:

اگر شما کانادایی هستید یا اگر مدت ها در کانادا زندگی می کنید، بانک ها سابقه اعتبار کانادایی شما را بررسی می کنند تا تعیین کنند که آیا آنها به شما وام خواهند داد. اگر شما یک مهاجر تازه وارد هستید و سابقه اعتباری ندارید، با گرفتن وام های کوچک از بانک خود و پرداختن به موقع، یک سابقه برای خود بسازید. یک کارت اعتباری دریافت کنید و از آن مسئولانه استفاده کنید. شما همچنین به یک سپرده نقدی و یک شغل یا یک منبع درآمد برای خانه مورد نظرتان نیاز دارید.

شرایط وام مسکن در کانادا:

اگر تازه به کانادا آمده اید، ممکن است بر اساس سابقه خارج از کشور خود وام جهت خرید املاک در کانادا دریافت کنید. این کار برای مثال می تواند از طریق بانک تجارت امپریال کانادا انجام می شود. در این مورد، شما به اندازه کافی پول لازم برای تامین حداقل ۲۵ تا ۳۵ درصد خانه خود را به دست خواهید آورد.

اگر پیشنهاد کار در کانادا (Job Offer) دارید، می توانید با سپرده های کمتر ادامه دهید. اگر شما در کانادا مشغول به کار نیستید، بعضی از وام دهندگان ممکن است از شما بخواهند پول کافی برای پرداخت مبلغ یک ساله وام در یک حساب بانکی بپردازید. برخی از وام دهندگان ممکن است شرایط بهتری به شما ارائه کنند، اما احتمال دارد که نرخ بهره بالاتری را دریافت کنند.

وام دهندگان در کانادا:

اگرچه ممکن است تصمیم بگیرید که بعدا وام دهندگان را تغییر دهید، مهم است که با وام دهنده و گزینه های وام مسکن که از ابتدا به شما ارائه می دهند، راحت باشید. اگر بعد از امضای قرارداد وام، وام دهنده خود را عوض کنید، ممکن است پیش پرداخت را به عنوان جریمه از شما دریافت کند. اطمینان حاصل کنید که شرایط و ضوابط قرارداد وام مسکن خود را بطور کامل متوجه شده اید. وام دهندگان مختلف ممکن است نرخ بهره و شرایط متفاوت برای محصولات مشابه داشته باشند. با چند وام دهنده صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که بهترین وام را برای نیازهای خود دریافت می کنید. وام دهندگان به طور مستقیم به شما وام می دهند.

وام های مسکن از طریق چندین نوع وام دهندگان در دسترس هستند:

– بانک ها

– اتحادیه های اعتباری

– شرکت های وام مسکن

– شرکت های بیمه

– موسسات امانی

– شرکت های وام

– اتحادیه های اعتباری

روند پرداخت وام مسکن در کانادا:

برای واجد شرایط بودن وام مسکن، شما باید به وام دهنده خود ثابت کنید که توانایی پرداخت مبلغ درخواستی را دارید. آنها از اطلاعات مالی شما برای محاسبه هزینه های ماهانه مسکن و کل بدهی مالی شما برای تعیین توانایی پرداختی شما استفاده می کنند. روند قبل از تصویب جهت وام این است که یک وام دهنده بالقوه وام مسکن به منابع مالی شما نگاه کند تا بتواند حداکثر مبلغی را که به شما قرض داده می شود و میزان بهره ای که باید بپردازید را تعیین کند.

شما می توانید:

– از حداکثر مقدار یک وام که شما می توانید واجد شرایط آن باشید، آگاهی پیدا کنید.

– میزان پرداخت های وام خود را برآورد کنید.

– توجه به وام دهنده، نرخ بهره را برای ۶۰ تا ۱۲۰ روز ببندید.

امیدواریم این مقاله شما را در مسیر مهاجرت و اسکان تان در کانادا یاری دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و گفت و گو تخصصی با مشاورین و وکلای مهاجرت با ما در تماس باشید.

آنها می توانند شرایط مهم برای اخذ تابعیت و اقامت کانادا در اختیار شما به صورت رایگان قرار دهند و شما در صورت نیاز برای آن اقدام کنید.

 راه ارتباطی با مهاجرت برای ایرانیان
دفتر کانادا
۰۰۱۵۱۴۴۶۲۲۸۴۰

دفتر تهران
۰۲۱۴۴۸۰۱۰۷۸
۰۲۱۴۴۸۱۰۰۱۴

?وبسایت
http://iranianmigration.ir/canada-assessment/

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن