کانادا و جذابیت تحصیلی

یک بررسی جهانی در حوزه‌ی صنعت آموزش آشکار کرد که در حال حاضر، کشور کانادا به لطف مقرون‌به‌صرفگی، امنیت و فرصت‌های کاری جذاب‌ترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی می‌باشد.

این تحقیق در سال ۲۰۱۷ در حدفاصل ماه‌های سپتامبر و اکتبر انجام شد و از ۱۴۵۶ نهاد آموزشی پاسخ دریافت کرد.

یافته‌های این پژوهش دلیل انتخاب یک موسسه یا کشور خاص از سوی دانشجویان را آشکار کرده و مبنای تغییراتِ ایجادشده در مقصد مدنظر آن‌ها و ادراکشان را توضیح می‌دهند.

ترجیحات و دغدغه‌های دانشجویان برای انتخاب مقصد تحصیلی

این پژوهش از میان مسائل مختلف، دغدغه‌ی دانشجویان را در ارتباط با هشت دسته‌ی اصلی بررسی می‌کند که شرایط اخذ ویزا، مسائل مالی، ایمنی و امنیت و باقی موارد از آن جمله‌اند.

نتایج تحقیق از نگرانی شدید در ارتباط با ایمنی شخصی حکایت دارد و تغییرات اخیر در شرایط سیاسی ایالات‌متحده‌ی آمریکا و انگلستان باعث شده که این دو کشور جذابیت کمتری برای دانشجویان خارجی به‌عنوان یک مقصد تحصیلی داشته باشند.

این نتایج توسط یک تحقیق دیگر از بیش از ۲۰۰۰ کالج و دانشگاه آمریکایی تکرار و تائید شد که نشان می‌داد ثبت‌نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور آمریکا در پاییز ۲۰۱۶  به میزان ثابتی رسیده و تغییر نکرده است. از آن زمان، یک روند کاهشی در ثبت‌نام‌ها وجود داشته و ۴۵ درصد از دانشگاه‌های موردبررسی، کاهش در تعداد دانشجویان خارجی در پاییز ۲۰۱۷ را گزارش کردند.

در آن سو، دانشگاه‌های سایر کشورها و خصوصاً دانشگاه های کشور کانادا از این روند کاهشی در حال بهره‌برداری هستند.

مزیت دانشگاه‌های کشور کانادا
گذشته از اینکه کانادا جذاب‌ترین گزینه در میان دانشجویان خارجی برای تحصیل است، داده‌های ثبت‌نام در سال ۲۰۱۶، رشد ۱۷٫۵ درصدی تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کانادا را نشان می‌دهند.

آنژی باروک، تحلیلگر باسابقه‌ی سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از ادامه‌ی رشد تعداد دانشجویان خارجی که به کانادا می‌آیند، خبر داد. وی گفت که میانگین نرخ رشد در حدود ۹% است که این میزان افزایش قابل‌توجهی را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

البته دلیل محبوبیت کشور کانادا، کمتر به دلیل سیاست‌های کشور آمریکا و رئیس‌جمهور آن دونالد ترامپ و بیشتر به دلیل ویژگی‌های معمول در سیستم خودِ کشور کانادا (مثل امکانات تحصیلی بهتر و…) می‌باشد.

جدیدترین نتایج پژوهش IDP Student Buyer Behaviour نشان می‌دهد که کشور کانادا به لطف فاکتورهایی نظیر مقرون‌به‌صرفگی، امنیت، فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان و شرایط اخذ ویزا به مقصدی جذاب برای تحصیل تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، دانشجویان خارجی در کشور کانادا، سطوح بالاتری از رضایت تحصیلی را به نمایش می‌گذارند که این امر به دلیل تجربیاتی است که انتظارات آن‌ها را در ارتباط با عوامل مختلف، به نحوی مطلوب برآورده کرده و حتی از آن فراتر می‌رود.

کانادا برای افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، جذابیت زیادی دارد. دانشجویان خارجی علاوه بر دسترسی به انواع بورسیه ها، می‌توانند در طول تحصیلشان و بر اساس قوانین مشخص، در خارج از دانشگاه به کار مشغول شوند.

دانشجویان خارجی به طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی در خلال تحصیلشان در کانادا دسترسی دارند. این فرصت‌ها می‌توانند به عنوان یک دوره‌ی دستیاری برای کسب تجربه در یک زمینه‌ی خاص و یا به‌عنوان یک کار خدماتی برای تأمین هزینه‌های زندگی باشند. امکان کار و تحصیل هم‌زمان عموما بخش مهمی از تصمیم یک دانشجوی آینده‌نگر برای ادامه‌ی تحصیل در کاناداست.

دانشجویان فارغ‌التحصیل از کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور کانادا پس از فراغت از تحصیل، کماکان از مزایای کار و اقامت در این کشور بهره‌ مند می‌شوند. مثلا برای دریافتمجوز کار پس از تحصیل (PGWP) به درخواست کار یا حداقل حقوق نیازی ندارند. این مجوز، نوعی مجوز کار آزاد و یا اصطلاحاً “باز” است که بسته به برنامه‌ی تحصیل، تا سقف حداکثر سه سال معتبر خواهد بود.

تجربیات حاصل از این اشتغال ((PGWP می‌تواند برای درخواست اقامت دائم از طریق برنامه‌هایی مثل Canadian Experience Class، Provincial Nominee Programs (PNPs) و Quebec Experience Class فاکتوری ارزشمند باشد.

دانشجویان خارجیِ سابق به دلیل سن، تحصیلات، مهارت‌ها و تجاربشان برای داوطلبان سیستم اکسپرس انتری جهت یک مهاجرت مقرون‌به‌صرفه، منبعی کلیدی به شمار می‌آیند که در گزارش پایان سال IRCC نیز به این واقعیت اشاره شد. ادغامِ دائمی با جامعه‌ی کانادا برای این دسته از افراد آسان‌تر خواهد بود زیرا گذشته از بحث زمان، روابط اجتماعی خود را به نحوی مطلوب برقرار نموده و با زندگی در کانادا خو گرفته اند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن