تحصیل دکترا در کانادا
کانادا به‌عنوان یک مقصد تحصیلی چند فرهنگی با جذابیت فزاینده‌اش، گزینه‌ای عالی به‌منظور تحصیل در مقطع دکترا برای شماست که از طریق ارائه‌ی گنجینه‌ای از فرصت‌های پژوهشی به شما در توسعه‌ی تخصصتان یاری می‌دهد. بیش از یک‌سوم کل پژوهش‌های کشور کانادا در دانشگاه‌های این کشور انجام می‌شود و این امر به‌اندازه‌ی میلیاردها دلار در اقتصاد کانادا نقش‌آفرینی می‌کند.

افزایش آمار مهاجرت فارغ التحصیلان بین المللی به کانادا

شرایط پذیرش
شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای مقطع دکترا با توجه به دوره‌های آموزشی و دانشگاه‌های این کشور متفاوت است اما به‌طورکلی به موارد ذیل نیاز دارید:

مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مربوطه همراه با نمرات خوب و توانایی و پتانسیل اثبات‌شده در امر پژوهش.
مدرک توانمندی در زبان انگلیسی یا فرانسه؛ درصورتی‌که زبان اولتان نباشند و سابقه‌ی تحصیل قبلی به یکی از این دو زبان را نداشته باشید. گفتنی است که برخی کلاس‌ها در ایالت فرانسوی‌زبان کبک به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه برگزار می‌شوند.
نمره‌ی خوب در آزمون‌های پذیرش کارشناسی ارشد مثل GMAT یا GRE در برخی از دانشگاه ها
در موارد استثنایی ممکن است بتوانید از طریق “پذیرش سریع” یعنی بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد به تحصیل در مقطع دکترا بپردازید. در این فرایند، به نمرات ممتاز در دو سال پایانی تحصیلتان در مقطع کارشناسی (میانگین نمرات عالی) و نیز مدارکی از سایر قابلیت‌های تحصیلی‌تان مثل نشریات پژوهشی نیاز خواهید داشت.

دوره‌ی دکترا در کانادا چندساله است؟
گذراندن کامل بیشتر دوره‌های دکترا در کانادا حدود ۴ تا ۶ سال زمان می‌برد.

چگونه می‌توانم برای تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا پذیرش بگیرم؟
هرچند که فرایند پذیرش در دانشگاه‌های مختلف کانادا، متفاوت است اما در مجموع برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا باید مراحل ذیل را طی کنید:

دوره‌ی PHD مدنظرتان را تعیین نموده و استاد راهنما و موضوع انتخابی‌تان را مشخص کنید. ممکن است در حوزه‌ی پژوهشی خاصی (خصوصاً در حوزه‌ی علوم) رشته‌هایی از قبل از سوی خود دانشگاه مشخص‌شده باشند اما در مقابل، به‌ویژه در رشته‌های هنر و علوم انسانی می‌توانید پروژه‌ی تحقیقی خودتان را پیشنهاد و تعیین کنید. وقتی استاد راهنمای خود را پیدا کردید ممکن است بعضی دانشگاه‌ها نامه‌ی پشتیبانی از سوی استاد راهنمایتان را درخواست کنند تا آن را در مدارک پذیرش شما بگنجانند.
برای پذیرش، باید یک پروپوزال پژوهشی ارائه دهید ک بر اساس خط‌ مشی‌های دانشگاه مدنظرتان بوده و توضیح دهد که به‌طورکلی به دنبال پژوهش در مورد چه چیزی هستید و اساساً چرا پروژه‌ی مدنظرتان ارزش تحقیق دارد.
درخواست آنلاین، پرداخت هزینه‌های درخواست و ضمیمه کردن مدارک ضروری به درخواستتان از جمله اقدامات دیگری است که باید انجام دهید. این مراحل می‌تواند همه یا بخشی از موارد ذیل را در بربگیرد:
بیانیه‌ی هدف: این بیانیه باید پیشینه و تجربیات حرفه‌ای/ آکادمیک نظیر جوایز، آثار چاپ‌شده و تجربیات مرتبط دیگرتان را شرح دهد. لازم است که اهداف دوره‌ی آموزشی‌تان و هر آن چیز دیگری که از سوی دانشگاه قید می‌شود را با رعایت محدودیت تعداد کلمات در فیلدهای تعیین‌شده توضیح دهید.
دو یا سه توصیه‌نامه(که یکی از آن‌ها از سوی استاد راهنمای مدنظرتان باشد). بهتر است که مُعرف‌هایتان حتی‌الامکان، افراد دانشگاهی باشند.
رونوشت‌های علمی و مدارک تحصیلی- دانشگاه‌های کشور کانادا ممکن است از دانشگاه فعلی شما بخواهند که یک رونوشت رسمی را از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال کند که این رونوشت باید به‌صورت انگلیسی و همراه با مدارکی باشد که به‌درستی ترجمه‌شده‌اند.
نمونه‌ی نگارش (بیشتر برای رشته‌های هنر و علوم انسانی)
رزومه‌ی کاری شما
نتایج آزمون زبان (درصورتی‌که نیاز باشد)
گزیده‌ی آثار خلاقانه (برای رشته‌های هنر یا علوم انسانی)
برخی از دانشگاه‌های کانادا نیز ممکن است مصاحبه‌های حضوری داشته باشند.

پس از پذیرش موارد فوق، گام بعدی ارائه‌ی درخواست برای اجازه‌ی تحصیلی شماست که در واقع به‌عنوان ویزای تحصیلی‌تان در طول مدت اقامت عمل می‌کند. همچنین باید بیمه‌ی سلامتی خود را اخذ نموده و برای آشنایی بیشتر با موارد مختلف، وب‌سایت دانشگاهتان را بررسی کنید.
هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا چقدر است؟
هزینه‌های تحصیلی در مقطع دکترا با توجه به دوره‌های آموزشی و دانشگاه‌های کشور کانادا رقمی متغیر است اما معمولاً در حدود دو برابر هزینه‌ای است که دانشجویان کانادایی پرداخت می‌کنند. مثلاً هزینه‌ی هر سال تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد پژوهشی یا دکترا در دانشگاه بریتیش کلمبیا ۷۶۴۱ دلار کانادا (معادل با ۵۶۹۰ دلار آمریکا) می‌باشد درحالی‌که هزینه‌ی دو سال اول تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه مانیتوبا ۱۰۱۰۹ دلار کانادا (معادل با ۷۵۲۵ دلار آمریکا) است.

در بسیاری از دانشگاه ها امکان اخذ تخفیفات شهریه نیز وجود دارد.

تحصیل در کانادا چقدر هزینه دارد؟

خوشبختانه تعدد بورسیه‌های تحصیلی در کانادا در مقطع دکترا در کنار کمک‌هزینه‌های مبتنی بر امتیاز علمی کمک می‌کند که تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی مقرون‌به‌صرفه تر باشد. دولت کانادا وب‌سایتی دارد که به‌واسطه‌ی ابزار جستجوی آن می‌توان بورسیه‌های تحصیلی را بر اساس کشور مبدأ شناسایی کرد. وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌های کشور کانادا نیز از دیگر جاهای مناسب جهت جستجو هستند که از طریق ارائه‌ی ابزار جستجوی اختصاصی خود، به شما در یافتن بورسیه‌های تحصیلی متناسب بر اساس موقعیت و کشورتان یاری می‌دهند.

موارد زیر نمونه‌هایی از بورسیه‌های دکترا در کانادا هستند:

بورسیه‌ی ونیه(The Vanier Canada Graduate Scholarships)، که به ازای هر سال مبلغ ۵۰ هزار دلار کانادا (معادل با ۳۷۲۱۰ دلار آمریکا) را به دانشجویان عالی داخلی و خارجی در مقطع دکترا و در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، علوم مهندسی و علوم بهداشت می‌پردازد.
بورسیه‌ی پیر الیوت ترودیا (The Pierre Elliott Trudeau Foundation doctoral scholarships)، که به مدت سه سال به ازای هر سال مبلغ ۴۰ هزار دلار کانادا (معادل با ۲۹۷۷۰ دلار آمریکا) را به شهروندان کانادا و دانشجویان خارجی پرداخت می‌کند. برای دریافت این بورسیه، موسسه‌ی کانادایی یا خارجی که مایل به تحصیل در آن هستید یا در حال حاضر در آن تحصیل می‌کنید، باید شما را پیشنهاد کند.
بورسیه‌ی دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship) حداقل مبلغ ۱۸۲۰۰ دلار کانادا (معادل با ۱۳۵۴۵ دلار آمریکا) را به ازای هر سال تأمین می‌کند. این دانشگاه همچنین هزینه‌ی کامل تحصیل دانشجویان نخبه‌ی داخلی و خارجی را در کل مدت چهارساله‌ی تحصیلشان متقبل می‌شود.

دستیار پژوهش و آموزش

بسیاری از دانشجویان تصمیم می‌گیرند که برای تأمین هزینه‌های تحصیل به‌عنوان یک دستیار آموزشی یا پژوهشی ایفای نقش کنند. در این فرایند شما می‌توانید در ازای هزینه‌ی تحصیل، به‌عنوان یک دستیار آموزشی یا پژوهشی کار کنید و قسمتی از این هزینه‌ها را یا تمام آن را از این طریق پوشش دهید.

شما به‌عنوان یک دستیار پژوهشی به یک عضو هیئت‌علمی (که می‌تواند استاد راهنمایتان باشد) از طریق همکاری در جمع‌آوری داده، آنالیز، گزارش‌نویسی، ساماندهی آزمایشگاه یا دفتر و وظایف دیگر یاری می‌رسانید. اما به‌عنوان یک دستیار آموزشی دپارتمان خود را در بخش کارشناسی از طریق انجام کارهایی نظیر تدریس یک یا دو درس، مدیریت یا انجام بخش‌های آزمایشگاهی، مدیریت زمانی دفتر و تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان پشتیبانی خواهید کرد. برای تبدیل شدن به یک دستیار آموزشی باید تسلط خود بر درس و توانایی‌تان در تسهیل یادگیری دانشجویان را به نحوی اثربخش نشان دهید.

جهت ارائه‌ی درخواست برای یکی از دو سِمَتِ دستیار آموزشی یا دستیار پژوهشی باید اطلاعات منتشرشده از سوی دانشگاهتان را بررسی نموده و احتمالاً یک فرم درخواست آنلاین را پُر کنید.

آیا می‌توانم هم‌زمان با تحصیل در کانادا کار پاره‌وقت داشته باشم؟
بله؛ دانشجویان تمام‌وقت با مجوز تحصیل قانونی می‌توانند در طول نیمسال تحصیلی تا سقف ۲۰ ساعت در هفته و در حین تعطیلات بین دو نیم سال به‌صورت تمام‌وقت در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنند. با این حال ممکن است بعضی از دوره‌های تحصیلی در مقطع دکترا صراحتاً قید کنند که نباید در طول ترم بیش از ۱۰ ساعت در هفته کار کنید، خصوصاً اگر برای تحصیل در کانادا از لحاظ مالی تأمین‌شده باشید. همچنین باید در نظر داشته باشید که تحصیل شما در مقطع دکتری مستلزم کار چالشی و صرف زمان قابل‌توجهی می‌باشد بنابراین ممکن است ترجیح دهید که کاملاً روی تحصیلتان تمرکز کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که برای تأمین مخارج زندگی به کار پاره‌وقت متکی نباشید. برای کار در کانادا به شماره‌ بیمه‌ی اجتماعی نیاز خواهید داشت.

آیا پس از اتمام دکترا می‌توانم در کانادا بمانم و کار کنم؟
بله؛ اگر مایلید که پس از فارغ‌التحصیلی برای یافتن کار در کانادا بمانید، می‌توانید برای اخذ مجوز کار پس از تحصیل (PGWPP) درخواست ارائه دهید که این مجوز امکان اقامت و کسب تجربیات کاری ارزشمند را حداکثر تا سه سال برایتان فراهم می‌کند و چنانچه علاقه‌مند به اقامت دائم در کانادا باشید این تجربیات کاری در احراز شرایط لازم برای ارائه‌ی درخواست اقامت دائم در کانادا از طریق اکسپرس اینتری به شما کمک خواهند کرد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن