رمز موفقیت در جستجوی شغل – روشهای قدیمی موفق تر عمل می کند تا تکنولوژی! از آنجا که نرخ بیکاری در ۴۰ سال گذشته به پایین ترین میزان خود رسیده است شاید فکر کنید که پیدا کردن کار آسان شده است، اما قطعا این چیزی نیست که جوانان جویای شغل به شما خواهند گفت.

با وجود اینکه بسیاری از جوانان تمام نیروی خود را برای پیدا کردن شغل به کار می بندند –  تکنولوژی های پیشرفته  نحوه اتصال جویندگان کار را به کارفرمایان پیچیده تر کرده است – از طرف دیگر کارفرمایان اصرار دارند که یافتن افراد مناسب برای مشاغل مورد نیازشان سخت تر از قبل شده است.

 اقتصاددانان پیش بینی می کنند که تولید شغل در روزهای آتی کمتر خواهد شد و  گزارش آمار روز جمعه از بازار کانادا شاهدی بر این ادعا است. طبق این گزارش در ماه ژانویه به علت کاهش شدید در کار نیمه وقت، ۸۸،۰۰۰ شغل از بین رفت و نرخ بیکاری  باافزایش ۰٫۱ درصد به ۵٫۹ درصد افزایش یافته است.

با این وجود، نرخ بیکاری کمتر از شش درصد به معنای وجود شغل های فراوان است، همانطور که کارفرمایان شروع به افزایش حقوق کارکنانی که کمبود عرضه وجود دارد، کرده اند.

عدم تناسب رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار

برخی از کارشناسان از عدم هماهنگی نیاز بازار کار و رشته های تحصیلی شکایت کرده اند، شغلهایی که کارفرمایان می خواهند مثل فن آوری های پیشرفته یا بیزنس با کمبود نیروی کار مواجه است، در حالی که دانشگاه ها بیش از حد فارغ التحصیل رشته های زبان  انگلیسی و علوم سیاسی تولید می کنند.

در صورتیکه سیلویا نگوین دانشجوی رشته بیزینس از دانشگاه  آلبرتا در ادمونتون می گوید: برای دوستان او که که در چنین تخصص هایی مثل بازاریابی و حسابداری و بیزینس تحصیل کرده اند، پیدا کردن کار اصلا آسان نیست.

نگوین و دوستش، فای لوید، سعی دارند با این مسئله کنار بیایند، یک راهنمای آنلاین برای افراد جویای شغل با عنوان «Career Get Go» آغاز کرده اند. هدف شان کمک به دیگر جوانان است تا اولین گام های پیچیده جستجوی شغل را با موفقیت بردارند. راهنمایی آنها شامل موارد زیر است که به صورت خلاصه اینجا می آوریم.

جستجوی متناسب و ماهرانه در سایتهای جستجوی شغل

یکی از روشهای پیدا کردن شغل این است که تا می توانیم سایتهای جستجوی شغلی را زیر و رو کنیم و وقت و حوصله بیشتری برای جستجو اختصاص دهیم. نگوین می گوید حتی برای نسل جوان امروزی که  دنیای قبل اینترنت را به یاد نمی آورند، به حداکثر رساندن بازده از جستجوی آنلاین هنر است.

 این شامل ردیابی تمام سایت ها، از قبیل سایتهای مطرح امروزی مثل Indeed برای  مشاغل فناوری و سایتهای مشهوری مثل  Workopolis و Monster می شود .

سیلویا مک لوری مدیر منابع انسانی در شرکت دامپروری مستر فیدز می گوید: خیلی از سایت های تخصصی تر وجود دارد که در زمینه های تخصصی مشغول به کار هستند و کارفرمایانی که به دنبال کارمند هستند معمولا بیشتر از یک سایت استفاده می کنند.

او می گوید: من اگر  بخواهم شغلی را در یک سایت پولی پست کنم در سایت Agcareers پست می کنم که برای ۶ پست شغلی ۱۰۰۰ دلار می گیرد.

در عین حال همین شغل را در یک سایت جستجوی رایگان کانادایی به نام CareerOwl  هم پست میکنم.

سایت CareerOwl که در سال ۱۹۹۹ توسط گروهی از استادان دانشگاه کانادا تاسیس شده یک شرکت غیر انتفاعی است که متفاوت از بسیاری از سایت های تجاری جستجوی کار است، زیرا کارفرمایان نمی توانند مبلغی برای تبلیغ شغل پرداخت کنند تا مشاغل خود را بیشتر برجسته کنند.

یکی ازموسسین این سایت جستجوی شغل به نام  آلیس ناکامورا، اقتصاددان و استاد دانشگاه کارولینای شمالی در آلبرتا می گوید: هنوز برای نگهداری سایت هزینه ماهانه می پردازم اما اخیرا  تبلیغات آنلاین در سایت، میزان هزینه پرداختی موسسین را کاهش داده است.

او می گوید سایت های تجاری ممکن است برای دانشجویانی که سعی در پیدا کردن شغل در سطح ابتدایی دارند مناسب نباشد.

آلیس اضافه می کند: اگر به چنین سایتهای پولی سر بزنید می بینید الویت با کارفرماهایی است که پول بیشتری برای تبلیغ شغل شان خرج کرده اند، ممکن است بگویید که خب این نیاز بیشتر کارفرما و اشتیاق بیشترش را نشان می دهد اما در واقع چنین کارفرماهایی دنبال افراد خاصی می گردند مثلا داشتن تجربه ده ساله و این برای افرادی که جدیدا شروع به جستوی کار کرده اند مناسب نیست.

سایت CareerOwl ممکن است یک جایگزین ارزان برای کارفرمایانی باشد که به دنبال کارکنان در سطح ابتدایی می گردند  اما یک چالش جانبی را برای کارفرمایان ایجا د کرده است .

تامارا میسون میگوید شغلی مثل حسابداری با میانگین پرداخت ۵۰ دلار در ساعت در  CareerOwl ممکن است  ظرف یک ماه خالی باشد. چرا که پیدا کردن فرد مناسب برای شغل مورد نظر در بازار کار بسیار دشوار است.

میسون مدیر اجرایی سالن غذاخوری کاتانا در مرکز منطقه تجاری شهر تورنتو می گوید: هنگامی که شما کار حسابداری یک رستوران را انجام می دهید، باید یک رستوران را درک کنید وبدانید که چگونه کار می کند.

ایجاد ارتباطات

میسون می گوید که بیزینس او  گردش شغلی خیلی پایینی دارد، اما هنگامی که او نیاز به  استخدام داشته باشد شغل مورد نظر را در سایتهای جستجوی کار پست نمی کند. در عوض، او بر روی گردش شغل از طریق ارتباطات کلامی اطرافیان و شبکه های اجتماعی کارکنانش اکتفا می کند .

این نقطه در تحقیق دو دانش آموز آلبرتایی که روی پروژه راهنمای جستجوی شغلی کار می کنند بیشتر تاکید شده است. آنها می گویند: اشتباه فاحش نسل اینترنتی این است که بیش از اندازه سر در کامپیوترشان فرو بردند و به سایتهای جستجو اعتماد می کنند در صورتیکه خیلی از مشاغل آن بیرون به واسطه شبکه ارتباطی انسانی دهان به دهان منتقل می شود.

 موسس Career Get Goمی گوید ما همه می دانیم که مجهولات در مورد شخصی که نمی شناسیم  به مراتب زیاد تر از کسی است که تا حدودی می شناسیم، برای همین کارفرمایان تمایل به استخدام کسانی دارند که یا در شبکه ارتباطی خودشان هستند یا کسانی که توسط یک همکار مورد اعتماد توصیه می شوند.

تحصیلات دانشگاهی شما را از لحاظ سواد غنی می کند اما شانس شما برای پیدا کردن شغل بیشتر نمی کند!

مثلا شغلی که میسون صاحبش شده نتیجه تحصیلاتش نبوده است. از نظر خودش خوش شانسی و شبکه ارتباطی او را به این شغل هدایت کرده است، حتی یکبار هم سراغ  سایت های جستجوی شغل نرفته است.

اینکه او مدیر رستوران شده است به این دلیل رخ داد که او از طریق شغل قبلی اش به عنوان رابط سرمایه گذاری با مالک آشنا شد و مالک به او اعتماد کرد تا  موقع مسافرت کل کسب و کار را به جای او اداره کند. رشته تحصیلی میسون نه تنها بیزینس نیست بلکه کاملا غیر مرتبط با زمینه کارش است، او فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی است.

این شغل رابط سرمایه گذاری را از کجا پیدا کرد؟ میسون این را شغل را بدست آورد چون او در یک بار کار می کرد که پر از مدیران مالی داون تاون (مرکز شهر) بود که بعد از ساعت کاری برای آبجو آنجا می آمدند.

میسون می گوید: از آنجا که من ۷ سال آنجا کار می کردم اکثر این مدیران را می شناختم روی همین شناخت بود که یک روز این پیشنهاد شغلی را از یکی از همین مدیران دریافت کردم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن