بر اساس بخشنامه ای از سوی دولت فدرال کانادا، کارمندان اداره سرویس کانادا باید از زبان جنسیتی خنثی استفاده کنند، بدین معنی که به جای استفاده از کلماتی مانند پدر یا مادر از کلمه «parent» استفاده کنند.

طبق این بخشنامه، کارمندان سرویس کانادا که با عموم مردم در مواجهه هستند، باید از به کار بردن القابی مانند خانم، آقا، پدر و مادر اجتناب کنند و کلمات خنثی استفاده کنند.

از آنجا که سرویس کانادا سازمانی است که با طیف متنوعی از ارباب رجوع ها روبرو می شود، بنابراین دیدگاه ها و رفتارهایی که در این سازمان شکل می گیرد، در سیاست گذاری های عرصه خدمات رسانی دولت کانادا بسیار موثر است.

فرم ثبت نام برای مهاجرت

 این بخشنامه از سوی محافظه کاران کانادایی مورد تمسخر قرار گرفته است چرا که اخیرا پیشنهاد داده شده که روز مادر و روز پدر نیز به القاب جنسیتی خنثی تغییر کنند.

ژان ایو دوکلاس، وزیر توسعه اجتماعی کانادا اظهار کرد که محترمانه تر آن است که کارکنان بخش سرویس کانادا از مردم کانادا سوال کنند که آنها می خواهند چگونه مورد خطاب قرار بگیرند و مطابق خواست فرد مراجعه کننده، او را خطاب قرار دهند.

اگرچه این بخشنامه کمی گیج کننده به نظر می رسد اما کارمندان سرویس کانادا موظف هستند آنچه را که به آنها حکم می شود و در ازای آن از دولت کانادا حقوق می گیرند، انجام دهند. او همچنین اشاره کرد که کارمندان سرویس کانادا می توانند مردم را به جای استفاده از عناوینی مانند خانم و آقا با نام کامل خطاب کنند.

با این حال، اجرای این بخشنامه مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت، برای مثال هنگامی که کارمندی نام یکی از والدین فردی را می پرسد، ممکن است آن شخص متوجه منظورش نشود، مثلا اگر از کسی پرسیده شود: «نام والد شماره یک شما چیست؟» در این صورت، این نوع استفاده از کلمات خنثی باعث سردرگمی مشتری می شود.

اگرچه برخی از نماینده محافظه کار پارلمان کانادا معتقدند که دولت اکنون باید بر پروژه های مهم تری تمرکز کند، اما این بخشنامه، طرفداران خود را به همراه دارد. هلن کندی، مدیر اجرایی گروه همجنس گرایان کانادا ابراز خرسندی خود و حامیان این گروه را به رادیو کانادا اعلام کرده است و گفته است که این بخشنامه باعث می شود تا افراد راحت تر به خدمات دولت دسترسی پیدا کنند و دولت کانادا نیز باید کارمندانی تربیت کند تا به اهمیت استفاده از زبان جنسیتی خنثی واقف باشند.

علاوه بر نحوه برخورد کارمندان سرویس کانادا با ارباب رجوع و استفاده از کلمات خنثی، لازم است تا بسیاری از فرم های سرویس کانادا همانند فرم درخواست شماره بیمه اجتماعی Social Insurance Number نیز باید تغییر کند.

گفتنی است وزارت مهاجرت کانادا در اوت ۲۰۱۷ قسمت جنسیت گذرنامه کانادایی را تغییر داد و علاوه بر گزینه های زن و مرد، گزینه X نیز اضافه شد. همچنین نسخه انگلیسی سرود ملی کانادا نیز در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ از نظر جنسیتی خنثی شد.  دلیل این تغییرات، اجتناب از تعصب نسبت به جنسیت افراد می باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن