اگر تاکنون حتی یک بار و یا یک لحظه، فکر مهاجرت از ذهن شما گذشته باشد، قطعاً به سطح زبان انگلیسی خود نیز فکر کرده اید. درست به محض اینکه تصمیم می گیرید کشور خود را برای مدتی به قصد سفر کوتاه مدت یا سفرهای بلند مدت و یا در مقیاس بزرگتر، مهاجرت ترک کنید، درست در همان موقع است که به طور ناخودآگاه به سطح دانش زبان خود نیز فکر می کنید.

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بر اساس تسلط افراد به زبان های رسمی کانادا به آنها امتیاز می دهد. این امتیازات بر روی پرونده مهاجرتی افراد بخصوص در گروه نیروی متخصصین Skilled Workers و کارآفرینان Entrepreneurs تاثیر بسزایی دارد. به گونه ای می توان گفت که مهاجرت بدون داشتن مدرک زبان و مهارت برقراری ارتباط امری غیر ممکن است.

کانادا برای ارزیابی سطح دانش زبانی متقاضیان از سیستم ارزیابی به نام Canadian Language Benchmarks یا به اختصار CLB استفاده می کند. برای مهاجرت به کانادا، وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، سطح زبان متقاضیان را بر اساس CLB می سنجد.

با این مقدمه، اکنون ببینیم CLB در برنامه مهاجرتی نیروی متخصص استان ساسکچوان چگونه معنا می شود.

در سیستم مهاجرتی دولت فدرال و همچنین سیستم مهاجرتی استانی ساسکچوان یا همان SINP سه آزمون مورد قبول است:

  1. آیلتس جنرال ( IELTS – General Training)
  2. سلپیپ جنرال (CELPIP General)
  3. تف (TEF)

دو آزمون اول برای زبان انگلیسی هستند و آزمون سوم برای زبان فرانسه. توجه داشته باشید که به غیر از سه آزمون فوق هیچ آزمون دیگری مورد قبول برنامه های انتخابی استان ساسکچوان (SINP) و دولت فدرال(CIC) نیست.

برخلاف آزمون آیلتس که در ایران شناخته شده تر است و منابع آموزشی متعدد و قابل دسترس تری دارد، آزمون زبان انگلیسی CELPIP General ناشناخته است و تنها مرکز برگزاری آن در نزدیک ایران، در شهر دوبی امارت متحده عربی قرار دارد.

آزمون آیلتس سطح دانش زبانی متقاضیان را مشخص می کند. این آزمون توانایی های شما را در چهار مهارت صحبت کردن Speaking، گوش دادن Listening، خواندن Reading و نوشتن Writing می سنجد. این امتحان نمره قبولی یا ردی ندارد؛ بلکه در هر یک از این مهارت ها به افراد نمره ای بین ۰ تا ۹ می دهد.

دقت کنید که CLB8  برابر با آیلتس ۸ نیست، برای تبدیل نتایج آیلتس و TEF به CLB  باید به وب سایت وزارت مهاجرت IRCC مراجعه کنید.

 

International English Language Testing System (IELTS) General Training

 Test score equivalency chart

CLB Level Reading Writing Listening Speaking
۱۰ ۸٫۰ ۷٫۵ ۸٫۵ ۷٫۵
۹ ۷٫۰ ۷٫۰ ۸٫۰ ۷٫۰
۸ ۶٫۵ ۶٫۵ ۷٫۵ ۶٫۵
۷ ۶٫۰ ۶٫۰ ۶٫۰ ۶٫۰
۶ ۵٫۰ ۵٫۵ ۵٫۵ ۵٫۵
۵ ۴٫۰ ۵٫۰ ۵٫۰ ۵٫۰
۴ ۳٫۵ ۴٫۰ ۴٫۵ ۴٫۰

برای روش EE نیازمند CLB7 هستید و اگر به جدول بالا نگاه کرده باشید، لازم است که در ۴ مهارت آیلتس جنرال نمره ۶ را گرفته باشید و برای روش OID  نیازمند CLB4  هستید یعنی باید L:4.5, R:3.5, S: 4.0, W:4.0 را کسب کنید.

به نکات زیر توجه کنید تا بهتر مفهوم CLB را درک کنید: 

  • در برنامه نیروی متخصص استان ساسکچوان شما نمی توانید برای هر مهارت بصورت جدا امتیاز کسب کنید و در اکانت آنلاین خود فقط می توانید سطح CLB خود را انتخاب کنید.
  • در سیستم SINP Point نمره زبان فقط از طریق CLB Total محاسبه می شود، یعنی هر یک از ۴ مهارت زبانی به طور جداگانه امتیازی ندارند و کمترین نمره ای که از آن ۴ مهارت گرفته اید، به عنوان CLB شما مدنظر قرار گرفته می شود. اینجا می توانید امتیاز زبان خود را در سیستم SINP Point محاسبه کنید.

مثال زیر توضیحات بالا را واضح تر می کند. فرض می کنیم نمرات آیلتس فردی به شرح زیر است:

Listening 8=CLB9

Reading 8=CLB10

Writing 6.5=CLB8

Speaking 6=CLB7

یعنی امتیاز کل فرد متقاضی، کمترین نمره CLB می باشد، و سطح زبانی که باید در پروفایلش وارد کند، CLB7 خواهد بود.

اما

برای فدرال محاسبه امتیاز زبان برای هر اسکیل به صورت جداگانه است. امتیازبندی CRS برای برنامه مهاجرتی ساسکچوان اهمیتی ندارد ولی محاسبه امتیاز FSW Point اهمیت دارد. زیرا برای شرکت در برنامه ee ساسکاچوان باید در FSW از ۱۰۰ حداقل ۶۷ امتیاز کسب کرد.

در سیستم FSW هر اسکیل به صورت جداگانه امتیاز دارد که می توانید با استفاده از این لینک، امتیاز زبان را در FSW محاسبه کنید.

باز هم به یک مثال توجه کنید تا موضوع محاسبه امتیازات  در سیستم FSW را بهتر درک کنید. فرض می کنیم نمرات آیلتس فردی به شرح زیر است:

Listening 8=CLB9= 6 Points

Reading 8=CLB10= 6 Points

Writing 6.5=CLB8= 5 Points

Speaking 6=CLB7= 4 Points

یعنی امتیاز کل فرد متقاضی در مثال بالا برابر ۲۱ خواهد بود.

  • اگر در محاسبه CLB خود مشکل دارید، از این لینک زیر استفاده کنید.
  • در برنامه ساسکاچوان انگلیسی و فرانسه بصورت همزمان امتیاز ندارد و شما فقط می توانید از امتیاز یکی از این زبان ها استفاده کنید.
  • محاسبه FSW Point، برای کسانی که از روش OID می خواهند اقدام کنند، لازم نیست!

 

برای محاسبه نمره TEF زبان فرانسه مراحل به همین صورت می باشد، فقط باید از جدول تبدیل TEF به  CLB  استفاده کنید که در زیر آن را مشاهده می کنید.

Test d’évaluation de français (TEF) – Test score equivalency chart for reports issued

on or after April 1, 2014

CLB Level Reading Writing Listening Speaking
۱۰ ۲۶۳-۲۷۷ ۳۹۳-۴۱۵ ۳۱۶-۳۳۳ ۳۹۳-۴۱۵
۹ ۲۴۸-۲۶۲ ۳۷۱-۳۹۲ ۲۹۸-۳۱۵ ۳۷۱-۳۹۲
۸ ۲۳۳-۲۴۷ ۳۴۹-۳۷۰ ۲۸۰-۲۹۷ ۳۴۹-۳۷۰
۷ ۲۰۷-۲۳۲ ۳۱۰-۳۴۸ ۲۴۹-۲۷۹ ۳۱۰-۳۴۸
۶ ۱۸۱-۲۰۶ ۲۷۱-۳۰۹ ۲۱۷-۲۴۸ ۲۷۱-۳۰۹
۵ ۱۵۱-۱۸۰ ۲۲۶-۲۷۰ ۱۸۱-۲۱۶ ۲۲۶-۲۷۰
۴ ۱۲۱-۱۵۰ ۱۸۱-۲۲۵ ۱۴۵-۱۸۰ ۱۸۱-۲۲۵

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن