هر کشوری بنا بر نوع حکومت خود دارای ساختار حکومتی و دولتی است.

حدود ۱۵۰ سال است که کشور کانادا استقلال خود را به رسمیت شناخته است ولی باید ذکر کرد دولت کانادا رسماً دولت علیاحضرت حکومت فدرال دموکراتیک کانادا توسط یک اقتدار مشترک است. 

پارلمان کانادا در شهر اتاوا واقع است، در حالی که پایتخت اقتصادی کانادا شهر تورنتو است.

نمایی از پارلمان هیل در شهر اتاوا

کشور کانادا با جمعیت حدود ۴۰ میلیونی دارای حکومت پادشاهی مشروطه است. ملکه الیزابت دوم از بریتانیا، ملکه کانادا و رئیس کشور به‌شمار می‌رود و دموکراسی پارلمانی با نظام فدرال دولت پارلمانی و روش قوی دموکراتیک در این کشور حاکم است.

در شکل بالا می توانید ساختار حکومت و دولت کانادا را به شکل واضحی ببینید که از کابینه، مجلس سنا و دیگر اعضا تشکیل شده است.

به طور مثال، در شکل فوق، در زمان نخست وزیری آقای استفان هارپر، ساختار حکومت و دولت کانادا به صورت فوق اداره می شده است.

www.iranianmigration.ir

قانون اساسی کانادا بر چارچوب‌های قانونی کشور حاکم است و شامل قوانین و قراردادهای مکتوب و نامکتوب است. قانون اساسی شامل قوانین آزادی و حقوق بشر نیز است که در مورد حمایت از حقوق اولیه انسان و آزادی در این کشور حمایت می‌کند و در کل حاوی این مطلب است که حقوق هیچ‌کس در این کشور نمی‌تواند توسط هیج سطحی از دولت چه حقیقی و چه حقوقی، نقض شود. اگر چه این قانون شامل یک بخش ۳۳ قسمتی در مورد این حقوق نیز هست که به پارلمان و مجلس ایالتی این دولت این اجازه را می‌دهد که برای یک دورهٔ ۵ ساله، بطور موقت برخی از بخش‌های دیگر این چارتر را بر اساس صلاح کشور کنار بگذارند.

جایگاه نخست وزیر کانادا به عنوان عضو ارشد دولت، متعلق به حزب ارشد سیاسی است که باید اعتماد اکثریت اعضاء را در مجلس عوام بدست آورد. نخست‌وزیر و اعضای کابینه وی به‌طور رسمی توسط فرماندار که نماینده ملکه نیز هست، منصوب می‌شود. اگر چه طبق قرار داد، نخست‌وزیر اعضای کابینه را انتخاب می‌کند و فرماندار نیز به انتخاب وی احترام می‌گذارد. اعضای کابینه به صورت سنتی، از اعضای حزب نخست‌وزیر، توسط اعضای کابینه و خود نخست‌وزیر انتخاب می‌شوند و این اعضا در مجلس محرمانه ملکه برای خدمت به کانادا قسم می‌خورند و بدین ترتیب مسئولین و وزرای این کشور پادشاهی انتخاب می‌شوند. نخست‌وزیر در این کشور بیشترین قدرت سیاسی را خصوصاً در انتصاب دیگر مقامات رسمی در دولت و خدمات شهری، دارا است. میشائل ژان، از ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵، فرماندار این کشور واستفان هارپر ، رهبر حزب کنسرواتیو کانادا، از ۶ فوریه ۲۰۰۶ به عنوان نخست‌وزیر، ایفای نقش می‌کردند. در حال حاضر جاستین ترودو نخست وزیر کنونی کشور کانادا است.

پارلمان کانادا، از ملکه و دو مجلس تشکیل شده است: مجلس عوام و مجلس سنا.

هر یک از اعضای مجلس عوام توسط آرای اکثریت در هر یک از استان‌ها و بخش‌های کانادا، انتخاب می‌شوند، زمان انتخابات عمومی توسط فرماندار، به پیشنهاد نخست‌وزیر، اعلام می‌شود و این در حالی است که هیچ دوره ریاست پارلمانی کوتاهی وجود ندارد وانتخاب جدید پس از گذشت ۵ سال از انتخابات عمومی قبلی، انجام می‌شود. اعضای مجلس سنا، که هر کدام مسئول منطقه‌ای خاص خواهند شد، توسط نخست‌وزیر انتخاب و به‌ طور رسمی توسط فرماندار منصوب می‌شوند تا سن ۷۵ سالگی خدمت می‌کنند. ۴حزب اصلی کانادا، حزب کنسرواتیو، لیبرال، نیودموکراتیک (NDP) و Bloc Québécois است.

دولت کنونی توسط حزب لیبرال روی کار آمد. در حال حاضر حزب محافظه کار و سپس نیودموکراتیک بیشترین اعضاء را در مجلس عوام پس از حزب حاکم حزب لیبرال دارا هستند و حزب بلوک کبکوا و حزب سبز بعد از این احزاب، توانسته‌اند کرسی‌هایی را در مجلس عوام کسب کنند. دیگر احزاب کوچک در کانادا، در حال حاضر نماینده‌ای در پارلمان ندارند، فهرستی از احزاب سیاسی در کانادا، که اجازه ورود در پارلمان، با انتخاب نماینده‌شان داشته‌اند، وجود دارد که حائز اهمیت می‌باشد.

امیدواریم مقاله فوق شما را در شناخت بهتر از کشور کانادا آگاه کرده باشد.

در صورتی که نیاز به خدمات تیم مهاجرت برای ایرانیان نظیر اقدام برای مهاجرت به کانادا و یا اخذ اقامت موقت و یا دائم دارید، می توانید با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان و وکلای مهاجرت ما به طور رایگان بهره مند شوید.

۰۲۱۴۴۸۰۱۰۷۸

۰۰۱۵۱۴۴۶۲۲۸۴۰

info@iranianmigrtion.ir

www.iranianmigration.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن