الناز با ویزای کار در کانادا حضور دارد. وی به همراه دوستانش سری به فروشگاه والمارت می زند تا برای دوستش خرید کنند. هنگام خروج از فروشگاه آژیر به صدا در می آید. کارمندان فروشگاه نگهبانان پاساژ را خبر می کنند. بعد از جستجوی وسایل الناز مشخص می شود وی دو قطعه جواهر و یک دست شلوار جین در کیسه خود حمل می کند بدون آنکه رسید خرید آنها را همراه داشته باشد. نگهبانان پاساژ الناز را به پلیس معرفی می کنند و پلیس وی را به جرم دزدی معادل ۱۰۰۰ دلار کانادا به دادگاه معرفی می کند. فکر می کنید عاقبت الناز در کانادا چه خواهد شد؟

بر کسی پوشیده نیست که دزدی اموال در همه جای دنیا جرم است. کشور کانادا هم از این نظر مستثنی نیست. مواد ۳۲۲ تا ۳۳۴ قانون جزای کانادا Criminal Code به تشریح دزدی اموال و عواقب آن می پردازد. بخصوص بند b ماده ۳۳۴ به مورد الناز اشاره می کند. طبق این بند قانونی اگر قاضی متقاعد شود که الناز دزدی کرده است یا برای او حبس تعلیقی در نظر می گیرد یا آنکه تا دو سال وی را به زندان می اندازد. اگر الناز محکوم به دزدی بشود مسأله به اینجا ختم نخواهد شد.

چنانچه قاضی دادگاه تصمیم بگیرد که الناز به بیش از شش ماه زندان محکوم کند، آن وقت طبق بند ۱ ماده ۳۶ قانون مهاجرت کانادا IRPR الناز به کانادا ممنوع الورود Inadmissible خواهد بود. در این صورت پس از خاتمه دوران محکومیت، پرونده الناز به دادگاهی به نام ID (واحد مهاجرت Immigration Division) منتقل می شود و در صورت محکومیت در آن دادگاه وی را از کانادا اخراج Deport می کنند. این دست جرایم که مجرمیت جدی Serious Criminality نامیده می شود نه تنها الناز را به کانادا ممنوع الورود می کنند بلکه حق تجدید نظر را نیز از وی می گیرد. به عبارت دیگر الناز نمی تواند از دادگاه استیناف درخواست تجدید نظر کند. البته به طور معمول امکان تقاضای مرور قضاوت Judicial Review در دادگاه فدرال کانادا وجود خواهد داشت.

حالت دیگر این است که قاضی دادگاه جزایی الناز را به زمانی کمتر از شش ماه محکوم کند یا برای وی حبس تعلیقی در نظر بگیرد. در چنین شرایطی باز هم پس از گذراندن دوران محکومیت، پرونده وی به دادگاه واحد مهاجرت ID ارجاع داده می شود. در این سناریو هم باز به احتمال بسیار قوی الناز ممنوع الورود و از کانادا اجراج می شود. منتها در این شرایط امکان تجدید نظر در دادگاه استیناف IAD وجود دارد. لازم به ذکر است که سناریوی فوق کما بیش برای همه ساکنان موقت کانادا (ویزای کار، ویزای تحصیل، حضور غیر قانونی در کانادا، ویزای توریستی و ….) یکسان خواهد بود.

اگر الناز به جای ویزای کار کانادا، مقیم دائم کانادا PR بود، آن وقت مورد دوم (محکومیت کمتر از شش ماه یا حبس تعلیقی) مشکلی برای وضعیت اقامت وی ایجاد نمی کرد ولی حالت اول (محکومیت بیشتر از شش ماه) همچنان برای وی مشکل ساز می شد و عملا می توانست منجر بهابطال اقامت دائم و اخراج وی از کانادا شود. لازم به ذکر است که دادگاه های جزایی کانادا معمولا خیلی سخت گیر نیستند و بسیار بعید است فردی به خاطر یک دزدی از فروشگاه Shoplifting به بیش از شش ماه زندان محکوم شود (بخصوص اگر قبلا خطایی مرتکب نشده باشد). همچنین اگر دادگاه جزایی وی را ببخشد و محکوم نکند چه اقامت دائم داشته باشد یا اقامت موقت (ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای ویزیت) مشکلی برای اقامت وی ایجاد نخواهد شد.

شاید از خود بپرسید پس وضعیت شهروندان (سیتی زن ها یا توابع) کانادا در چنین حالت هایی چه می شود. پاسخ این است که هیچ خلافی در کانادا وجود ندارد که منجر به ابطال شهروندی فردی بشود. تنها یک مورد استثنا هست که مربوط به اصل ۱۰ قانون شهروندی کانادا می شود که شرح آن از حوصله این نوشته خارج است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن