راه‌های متفاوتی برای گرفتن پاسپورت دوم هست، فقط به این بستگی دارد که چقدر پاسپورت دوم برای شما مهم است و حاضرید برای آن چقدر تلاش کنید. درست است که گرفتن پاسپورت برای هر فردی مزایای زیادی دارد، اما اگر مزایای گرفتن شهروندی و پاسپورت برای فرزند بیشتر از پدر و مادر نباشد، کمتر نیست.

در حال حاضر تعداد زوج‌هایی که برای تولد فرزندشان برنامه‌ریزی می‌کنند رو به افزایش است. آن‌ها مزایای تولد نوزاد در کشورهای دیگر را به‌خوبی درک می‌کنند. این زوج‌ها به‌منظور گرفتن شهروندی و اقامت برای فرزند خود برنامه‌ریزی می‌کنند و درواقع با این کار مزیتی مادام‌العمر را به فرزندان خود هدیه می‌دهند.

از طرف دیگر خود والدین نیز از امتیاز اقامت فرزندشان سود می‌برند؛ مثلاً آن‌ها در دوران بازنشستگی از شانس خوبی برای گرفتن اقامت و یا حتی شهروندی محل تولد فرزند خود برخوردار هستند.

گردشگری تولد چیست؟

“گردشگری تولد” خیلی ساده است ؛ یعنی فرزندتان را در کشوری به دنیا  بیاورید که به تمام کودکانی که در آنجابه‌دنیا می‌آیند پاسپورت و اقامت آن کشور داده می‌شود. . در بسیاری از موارد، والدین چنین فرزندانی نیز راه خیلی راحت‌تری برای اقامت و شهروندی خودشان در آن کشور خواهند داشت.

برای مثال در چین، والدین زیادی هرساله سعی می‌کنند تا فرزندان خود را در هنگ‌کنگ به دنیا بیاورند،  چراکه با این کار فرزندشان به‌طور اتوماتیک اقامت هنگ‌کنگ را به‌صورت دائم‌العمر خواهد گرفت (مردم هنگ‌کنگ شهروند چین محسوب می‌شوند، اما شهروندان چینی برای زندگی و کار در هنگ‌کنگ نیاز به امتیازات ویژه‌ای دارند که افراد متولد در آنجا به‌صورت خودکار این امتیاز را تا پایان عمر خواهند داشت).

این قانون در لاتین به “Jus Soli” یا همان قانون «اصل خاک» معروف است و شامل فرزند متولدشده در خاک یک کشور، فارغ از نوع اقامت والدین آن می‌شود . یعنی فرزند والدینی که با ویزای توریستی (موقت) و یا حتی آن‌هایی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشوری شده باشند، را نیز شامل می‌شود. تنها افرادی که مشمول این قانون نمی‌شوند دیپلمات‌ها هستند (افرادی که با پاسپورت دیپلماتیک در کشوری سکونت دارند).

گرفتن شهروندی و اقامت برای نوزادان به دنیا آمده در این کشورها کار بسیار ساده‌ای است؛ تنها لازم است که بعد از تولد نوزاد، مراحل اداری ازجمله پر کردن تعدادی فرم و فرستادن درخواستی رسمی طی شود. دیگر فرزند شما برای گرفتن اقامت نیاز به گذشتن از هفت‌خوان رستم را نخواهد داشت به‌راحتی در تمام طول عمر خود از مزایای شهروندی کشوری که در آن به دنیا آمده است بهره‌مند خواهد شد.

آمریکا و کانادا در حال حاضر تنها کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند که برای فرزندان اتباع خارجی که در خاک آن‌ها متولد می‌شوند شهروندی نامشروط قائل هستند. اما به زوج‌هایی که به فکر تولد فرزند خود در کشوری دیگر  به‌منظور دریافت پاسپورت و اقامت هستند باید گفت که کشورهای فوق‌العاده‌ی دیگری نیز وجود دارند که این امتیاز را برای نوزاد متولدشده در خاک خود در نظر می‌گیرند.

قانون اصل خاک برای کشورها مزیت‌هایی نیز دارد. به‌عنوان نمونه بر کسی پوشیده نیست که آمریکا نیز مانند رومیان باستان این قانون را به یک دلیل ساده اجرا کرده است: برای اینکه شمار مالیات‌دهندگان کشورش را افزایش دهد تا بتوانند هزینه‌های بودجه‌ی سرسام‌آور خود را تا حدی از این طریق پوشش بدهد.

پاسپورت کشورهای پیشرفته مزایای زیادی را برای دارنده آن به ارمغان می‌آورد، اما از طرف دیگر متوسط مالیاتی که شهروندان این کشورها باید به‌عنوان حق شهروندی  از درآمدشان پرداخت کنند نیز زیاد است.

آمریکا تنها کشوری در جهان است که شهروند خود را فارغ از محل زندگی، مجبور به پرداخت مالیات می‌کند. یعنی حتی اگر شهروند آمریکایی در کشور دیگری مانند مالزی یا امارات حتی یک حساب بانکی ساده داشته باشد، موظف است تا سالیانه مبالغ دارایی خود را به دولت آمریکا اعلام کند و در صورت لزوم مالیات دارایی‌ها را پرداخت کند.

کدام کشورها به فرزند متولدشده در خاکشان به‌راحتی پاسپورت می‌دهند؟

ده سال قبل ایرلند به‌عنوان آخرین کشور اروپایی که از قانون «اصل خاک» تبعیت می‌کرد، قانون خود را تغییر داد و از زمره کشورهایی پیرو این قانون خارج شد. کشورهای دیگری من‌جمله استرالیا نیز قانون خود را عوض کردند و دیگر به فرزندان متولد خاک خود شهروندی اعطا نمی‌کنند.

یکی از مزایای فرزندانی که از این طریق پاسپورت می‌گیرند آن است که احتمال آنکه بتوانند در زندگی ۳ پاسپورت و یا بیشتر داشته باشند خیلی بالاتر می‌رود. افراد معمولی که تا ۱۸ سالگی تنها تبعه یک کشور هستند، امید به گرفتن پاسپورت دوم دارند و همین برای آن‌ها هدف بلندمدتی است، اما شخصی که از بدو تولد دو پاسپورت دارد گزینه‌های متعددی برای گرفتن اقامت و شهروندی بیشتری در رو خواهد داشت به همین جهت ساده‌تر به پاسپورت سوم و یا بیشتر می‌تواند فکر کند.

در پایین می‌توانید لیست بهترین کشورها را برای تولد فرزند خود ببینید. کشورهایی که در شرف تغییر قانون هستند از این لیست حذف‌شده‌اند.

کشور های مشکی در نقشه (لیست پایین) همه قانون “اصل خاک” را برای شهروندی دارا می باشند

۱٫      کانادا

۲٫      آمریکا (ایالات‌متحده)

۳٫      آرژانتین

۴٫      برزیل

۵٫      کاستاریکا

۶٫       پاناما

۷٫      پرو

۸٫      بلیز

۹٫      بولوی

۱۰٫  دومینیکا

۱۱٫  اکوادور

۱۲٫  السالوادور

۱۳٫  فیجی

۱۴٫  گرانادا

۱۵٫  گواتمالا

۱۶٫  گویانا

۱۷٫  هندوراس

۱۸٫  جامیکا

۱۹٫  مکزیک

۲۰٫  نیکاراگوآ

۲۱٫  پاکستان

۲۲٫  پاراگوئه

۲۳٫  سنت کیتس و نویس

۲۴٫  سنت لوسیا

۲۵٫  سنت وینسنت و گرنادینس

۲۶٫  ترینیدادوتوباگو

۲۷٫  تووالو

۲۸٫  اروگوئه

۲۹٫  ونزوئلا

در این لیست به‌غیراز ایالات‌متحده و کانادا چند کشور منحصربه‌فرد دیگر نیز وجود دارد
کشورهای منحصربه‌فرد کمتر شناخته‌شده برای انتخاب تولد فرزند پاناما، برزیل و آرژانتین از جهت امکانات و کیفیت خدمات پزشکی در جهان معروف هستند. اما مزیت آن‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ نه‌تنها این کشورها درجه خوبی از کیفیت را در بحث‌های زایمان و خدمات بعدازآن دارند ، بلکه هزینه‌های مربوط به تولد فرزندتان نیز خیلی کمتر از کشورهای پیشرفته خواهد شد .

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، تولد نوزاد در برخی از این کشورها نیز می‌تواند راه اقامتی پدر و مادر را نیز هموار کند. برای مثال در کشور برزیل، گرفتن اقامت برای پدر و مادر کودکی که شهروندی برزیل را دارد بسیار ساده است؛ آن‌ها باید تنها یک سال در برزیل سکونت کنند و سپس می‌توانند برای گرفتن شهروندی و پاسپورت اقدام کنند.

جالب اینجاست که برخی از کشورهای کمتر شناخته‌شده‌ی لیست پاسپورت‌های خیلی خوبی دارند. دارندگان پاسپورت‌های آرژانتین، کاستاریکا، مکزیک، پاناما، سنت کیتس و نویس، اروگوئه و ونزوئلا می‌توانند بدون ویزا به‌کل آمریکای مرکزی و جنوبی، و همچنین کشورهای اروپایی عضو شنگن سفر کنند.

دارندگان پاسپورت گواتمالا از تمام مزایای بالا برخوردار هستند به‌غیراز حق سفر بدون ویزا به مکزیک. شهروندان نکاراگئو به تمام منطقه شنگن اروپا دسترسی دارند، اما در آمریکای جنوبی و مرکزی به کشورهای محدودتری نسبت به کشورهای قبلی می‌توانند سفر کنند. حتی چندی از پاسپورت‌های کمتر شناخته‌شده لیست بالا اجازه سفر بدون ویزا به انگلستان، ایرلند، مالزی و سنگاپور را می‌دهند.

برای خانواده‌ای که علاقه‌مندند به کار و زندگی در کشورهای نوظهور جهان هستند، پاسپورت پرو حتی از پاسپورت‌های کشورهای پیشرفته نیز آزادی سفر بیشتری به کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای جنوبی به آن‌ها می‌دهد.

از میان کشورهای نام‌برده شده در لیست بالا به‌جز کانادا، هیچ‌کدام از این پاسپورت‌ها به فرزندتان اجازه سفر بدون ویزا به آمریکا را نخواهند داد.

صحبت پایانی

برای افرادی که توانایی انتخاب کشوری برای تولد فرزند خود رادارند، این کار می‌تواند بهترین قدم برای آینده فرزندشان و حتی خودشان به شمار برود. در دنیایی که شرایط اقتصادی و سیاسی روزبه‌روز تغییر می‌کند، داشتن پاسپورت دوم و امکان زندگی در کشوری دیگر ابزار مهمی برای بیمه کردن خود و خانواده از خطرات احتمالی به شمار می‌رود.

قوانین به دنیا آوردن نوزاد روزبه‌روز در حال تغییر است و کشورها به سمت پایان دادن به این قانون حرکت می‌کنند. برای مثال تاکنون کشور استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، فرانسه، مالتا و هند به این قانون پایان داده‌اند.

[تعداد: 1   میانگین:  2/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن