وزرای بازرگانی کشورهای کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا روز گذشته ۲۹ ژانویه دور ششم از مذاکرات نفتا (NAFTA) را در مونترال به پایان رساندند، در حالیکه برخی پیشرفت ها نسبت به جلسات قبلی حاصل شده است اما اذعان کرده اند که با چالش های جدی برای رسیدن به یک قرارداد جدید روبرو هستند .
نماینده تجاری ایالات متحده، رابرت لایتزر بیان کرد : چالش تجاری که توسط کانادا در برابر ایالات متحده راه اندازی شده و واشینگتن را در مورد وظایف ضد انحصاری و ضد یارانه در برابر سازمان تجارت جهانی قرارداده است، «بی سابقه» بوده و حمله گسترده به همه قوانین تجارت محسوب می شود.
کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا در پاسخ نماینده آمریکا گفت : ترجیح می دهد که موانع و مشکلات با مذاکره حل و فصل شود، اما در عین حال، از صنایع چوب داخلی حمایت می کند. او گفت که چالش WTO موضوع جداگانه ای از مذاکرات نفتا است.
در این چالش، کانادا دیگر نمونه هایی از کارشکنی ایالات متحده مبنی بر تخلف، در رابطه با سایر شرکای تجاری مانند چین، هند، برزیل و اتحادیه اروپا ذکر کرده است.

همچنین دو پیشنهاد “مصالحه” را که توسط کانادا تهیه شده است، از جمله قواعد مبدا تولید برای خودروها توسط لایتیزر رد شد. وی گفت : ما دریافتیم که ایده قوانین مبادله خودرو ممکن است باعث مشاغل کمتر در ایالات متحده و کانادا شود و این عکس آن چیزی است که ما تلاش می کردیم انجام دهیم.
فریلند در ادامه گفت که کانادا با اظهارات اخیر دبیر کل سازمان تجارت جهانی موافق است که تجارت آزاد باید منصفانه و متقابل باشد.
او تاکید کرد : کانادایی ها تجارت آزاد را به عنوان یک بازی مجموع صفر نمی بینند که در آن یک طرف باید از طریق دیگران برنده شود.
گفتگوی بین سیاستمداران سه کشور کاملا چالش بر انگیز خاتمه یافت.
جلسه ششم نفتا با یک تفاهم سه جانبه پایان یافت، با این نتیجه که هر سه کشور به دنبال پیشرفت بیشتری در دور بعدی مذاکرات، که در اواخر ماه فوریه در مکزیکو سیتی برگزار خواهدشد، هستند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال مهاجرت برای ایرانیان

با یک کلیک در کانال اختصاصی مهاجرت برای ایرانیان عضو شوید

عضو شوید!
بستن